Telenovela unui iPhone schimbat in Romania

De aproape o saptamana ma distrez cu iPhone 3GS-ul din dotare. Telefonul original, cumparat in ianuarie 2010 a venit cu un defect de fabricatie: butonul de power era putin intrat inauntru. Era folosibil, dar stiam ca Apple inlocuieste telefoanele care au probleme hardware si am zis sa profit de faptul ca era in garantie.

Romania – tara tuturor posibilitatilor?

Asa ca m-am dus in primul Apple Store si oamenii l-ar fi schimbat pe loc. Numai ca telefonul era Factory Unlocked si in US nu exista decit telefoane blocate in reteaua AT&T. Asta se intimpla prin august 2010.

In octombrie am ajuns in San Francisco si am zis sa-mi incerc norocul. Oamenii de la Apple Store au fost la fel de dispusi sa ma ajute, numai ca nu aveau un telefon deblocat in magazin si nici nu puteau sa ceara unul de prin Europa. Mi-au facut legatura cu Suportul Tehnic international si le-am explicat alora problema.

Solutia lor era sa sun la numarul de telefon de la Apple Support Romania – cel cu 0800 apelabil doar din Romtelecom. Si toata povestea s-a impotmolit.

In noiembrie 2010 am revenit cu un telefon la Apple ca sa le ofer o alta solutie: stiam ca ajung in Romania undeva dupa ce imi expira garantia. Puteam sa apelez la un Service autorizat Apple, dar vroiam sa ma asigur ca voi putea beneficia de o reparatie sau inlocuire gratuita si dupa ce terminalul iese din garantie. Asta pentru ca era vina lor ca nu au un iPhone sa-l inlocuiasca in US. Zis si facut: dupa discutii prelungite si dupa ce cazul meu a fost escaladat la un Supervisor de la iPhone Technical Support, am fost asigurat ca voi beneficia de Service gratuit cind ajung in Romania.

Exceptia de la regula

Pe 3 ianuarie am sunat la Noumax. Baietii au vazut ca am telefonul trecut in sistem ca si unul cu probleme, doar ca imi expirase garantia cu o zi inainte. Am convenit sa sun la Apple si sa le cer sa-si aduca aminte de discutia din noiembrie. Juamatate de ora mai tarziu aveam un CS Code (Customer Satisfaction Code) – o chestie echivalenta cu exceptie de la regula garantiei gratuite timp de un an.

Echipa de la Noumax m-a surprins in mod placut. Le-am explicat despre ce e vorba si le-am trimis telefonul. In 4 zile aveam deja un iPhone 3GS nou.

Credeam ca totul se termina aici, cu bine. Well, nu a fost asa.

Un telefon bolnav la cap

Nu stiu daca telefonul primit era unul nou sau unul refurbished si prea putin ar fi contat. Aveam nevoie de un terminal care sa arate bine si sa aiba acel buton de Power functional. Asta am si primit – telefonul a venit intr-o cutie de carton obisnuita (expediat catre Noumax din Olanda) si era ambalat intr-un burete alb.

L-am pus la sincronizat si pentru ca parea sa mearga cam greu, am zis sa ii rad totul de pe el si sa il setez ca pe unul nou in iTunes. Simbata dupa amiaza aveam un iPhone 3GS pe gustul meu. Chiar am si dat un telefon ca sa ma asigur ca e totul OK.

La un moment dat am observat ca nu mai am niciun fel de sunet pe el. Asa ca am facut totul, asa cum ii sfatuiesc pe toti cititorii boio.ro:

– verificat butonul de silent

– scos si bagat castile de mai multe ori

– verificat volumul

Nimic nu mergea pe parte de sunet: nici sunetul de tastatura, nici ringtones, nici muzica, nici sunetul de blocare/deblocare. Si nu era numai problema de difuzor. Nu aveam sunet nici pe casti, nici pe speaker.

Prima solutie: hard reset (home+power concomitent, timp de 10 secunde). Nici un rezultat. A urmat un reset all settings. Tot nimic. Deja incepeam sa-mi fac griji.

Problema mai mare era ca dupa reset-uri au inceput sa apara si alte ciudatenii: odata pus in stand-by, telefonul nu se trezea decit foarte greu sau deloc. Am dat vo 10 hard reset-uri in 20 minute. Tastatura se bloca in cite o tasta si ramanea asa pentru citeva zeci de secunde, indiferent de aplicatie, etc.

Am ras, din nou, totul de pe el, am dat restore la 4.2.1 si l-am setat ca pe unul nou in iTunes. Am incercat sa vad cum merge sunetul pe telefonul care nu avea nimic pe el. NU mergea niciun sunet!

Am zis sa-i pun aplicatii si ce mai aveam, poate isi revine. Miraculos si-a revenit sunetul si m-am culcat linistit.

A doua zi (duminica) bug-urile nu au incetat sa apara.

Am inceput dimineata cu un telefon pur si simplu inghetat: il lasasem in stand-by si nu se mai trezea deloc. L-am conectat la computer si nu il vedea. Un hard reset mai tarziu aveam un telefon functionabil dar care nu avea din nou, niciun fel de sunet.

Sunt convins ca pot sa ma apuc sa verific logic board-ul telefonului, sa il desfac si sa vad daca toti conectorii sunt la locul lor si eventual sa incerc povestea cu incalzitul pina la 250 grade celsius al audio-codec chip-ului. Asta ar rezolva problema cu sunetul si m-ar face sa pierd instantaneu garantia. Dar nu vreau sa repar eu un telefon care trebuia sa fie nou si functional.

Ziua bug-urilor ciudate

Dupa mai bine de o ora de hard reset-uri si restart-uri obisnuite am inceput sa aud atunci cind sunam. Ma refer la vocea persoanei celeilalte, nu la ringtones. Mergeau vibratiile si am zis ca pot sa supravietuiesc cu el pentru o vreme.

Au urmat niste chestii pe care nu le-am vazut si de care nici nu am auzit vreodata. iPhone-ul 3GS isi schimba singur ora si data, desi fusul orar era OK. Le-am setat din nou si au inceput sa apara alarme pentru toate evenimentele din Calendar.

Dupa ceva vreme am inceput sa-l vad cum se deschidea tot mai greu dupa un stand-by. Nu era deranjant, dar intarzierea era vizibila. La un moment dat, telefonul s-a inchis si mi-a aratat ca nu mai are baterie deloc. Desi cu 3 secunde inainte avea 76%. WTF?

iPhone-ul meu a mai avut si o dunga neagra pe ecran atunci cind era in stand-by, avea probleme cu retinutul textelor scrise (in orice aplicatie), isi reseta cesurile alea internationale la cele Default (Cupertino si New York) si asa mai departe.

Lumea imi spunea ca telefoanele trimise de Noumax, care au Serial Number care incepe cu “5” sunt refurbished si cu probleme. Al meu are SN care incepe cu “5K051C…”. Hmm…

La telefon cu Apple

Stiam ca urmeaza sa sun la Noumax sa le cer un telefon nou (nu unul nou as in “altul” ci unul nou as in “nou-nout, nefolosit, care merge”), dar am preferat sa discut direct cu Apple. Am trecut prin doi angajati de la iPhone Tech Support carora le-am povestit telenovela de mai sus. Ei au discutat la rindul lor cu supervisorii si au revenit cerindu-si scuze pentru frustrarea mea.

Cu ocazia asta am aflat si citeva amanunte interesante:

1. un telefon nou vine in Cutia originala doar daca e cumparat nou.

2. Un telefon poate fi inlocuit daca are defecte hardware in primul an de la activare.

3. Chiar daca ai iesit din perioada de garantie, Apple iti trimite un alt iPhone care are o noua garantie de 90 zile de la data activarii. Daca cei de la service il activeaza la ei in birou inainte sa-l trimita (asa cum a fost in cazul meu), cronometrul celor 90 zile incepe atunci.

4. Apple garanteaza ca un telefon cumparat initial ca Factory Unlocked va fi inlocuit intotdeauna cu unul Factory Unlocked.

5. Daca telefonul a fost cumparat de la Orange, de exemplu, si deblocat ulterior tot de Orange contra sumei de 100 Euro, atunci cind il schimbi, primesti un iPhone Blocat! Cheltuiala deblocarii iti revine!

Angajatii Apple au evitat sa-mi dea un raspuns direct cu privire la provenienta telefonului, dar mi-au promis ca unitatea noua, va fi una noua, as in … “nou-nout si functional”. In caz contrar mi-au cerut sa-i sun si vor rezolva problema. Nu stiu daca se refereau la faptul ca vor discuta cu Noumax despre telefoanele pe care le trimit clientilor…

Si cu Onoarea mea nereperata cum ramane?

Luni dimineata urmeaza sa sun la Noumax. Am deja in sistem, la Apple un CS Code care spune ca telefonul actual va fi inlocuit. Evident, astept sa primesc unul nou si functionabil. Eventual nu unul cu Serial Number cu “5”.

Ma intreb cine trebuie sa plateasca o alta expediere la Bucuresti si inapoi. Ca doar nu e vina mea ca am primit un telefon stricat…

Povestea nu se incheie aici. Am apreciat modul in care au discutat cu mine cei de la Noumax (sunt uneori chiar prea familiari. Not that there’s anything wrong with that…) si sper sa-mi primesc un 3GS fara probleme, nou si sa se ofere sa plateasca transportul Bucuresti – Constanta. Stiu ca nu se fac asemenea gesturi in Romania. Atunci cind am avut o problema cu un produs luat de pe amazon.com nu numai ca m-am ales cu jucaria inlocuita si trimisa cu Overnight Shipping, dar si-au mai si cerut scuze la telefon si pe mail.

Apropo, echipa Noumax, e nevoie sa va citesc la telefon toata istoria de mai sus? Am incredere ca o cititi pina sun eu si sa se rezolva repede si bine…

Al doilea telefon “nou”

Am sunat la Noumax luni dimineata. Aveau deja CS Code-ul pentru telefonul cu SN care incepea cu 5. Nu m-au intrebat nimic, desi m-am simtit eu dator sa le povestesc putin. Angajatul lor mi-a spus ca aparatul are oricum garantie 3 luni.

L-am trimis pe banii mei luni. Pina si omul de la Fan Courier a inceput sa rida: “Pai ei va trimit telefon defect si tot dumneavoastra platiti taxele de transport?!?”. Nu am primit niciun telefon marti, miercuri sau joi, asa ca am sunat eu sa vad daca e totul OK.

Angajatul Noumax mi-a raspuns ca telefonul nou a sosit si ca urmeaza sa ajunga la mine vineri, 14 ianuarie. I-am intrebat daca e nou si ce SN are si mi-a raspuns ca verifica imediat in Meniu. CUM??? Pai telefonul a venit activat? i-am intrebat.

“Pai am inteles ca ati cerut sa fie verificat daca e Factory Unlocked” zice omul de la service. Hmm, nu am cerut deloc. Aia a fost discutia la primul telefon, dar fie…

Citeva zile mai tarziu am primit un nou iPhone 3GS. Acea un serial number care incepe cu 8 si pare sa mearga OK de o saptamana incoace…

Iti place acest articol? Da-l mai departe pe Twitter, Facebook sau citeaza-l pe blogul tau. Are lumea ce sa invete din el…

18 Comments

  1. Noua , celor care traim aici zi de zi ni se pare banala faza , ca suntem obisnuiti , am eu o telenovela cu UPC Astral care ar face un rating fenomenal !!! Nu m-as mira ca acest telefon al tau sa fie de fapt telefonul unui angajat de la Noumax care a zis sa isi schimbe el telefonul pe spatele tau trimitandu-l pe al lui …

  2. @Strop: imi e greu sa cred asta. SN de la telefonul primit de mine figureaza la Apple, in sistem. Au fost chiar OK cei de la Noumax ca sa-i suspectez de asemenea chestii.

  3. eu nu pot sa cred ca cei de la apple sunt in stare sa trimita un telefon cu asemenea defecte … nu imi vine sa cred asta !!! cand mi-am luat iphone 4 din Londra cel care s-a ocupat de mine mi-a spus ca toate telefoanele care le-au venit lor de cand lucreaza acolo au fost 100% in regula pt ca sunt testate inainte sa fie puse in cutie …

  4. Cum de le patesti tu pe toate astea :)
    Ma intreb ce s-ar fi intamplat daca povestea asta ar fi patit-o un noivice intr-ale iPhone si relatiei cu Custom Service. Pentru ca … vai, in calitate de client onest dar nepriceput mori cu dreptul in mana, nimeni nu v-a face pushing pentru tine si te vei trezi ca vorbesti singur. Aici marile branduri trebuie sa se asigure ca un topic deschis de client e un topic solutionat. Cum se face asta cat mai simplu pt end unser? … aici e provocarea …

    ps: treci pe iPhone 4 :)

  5. Buna Adi! Fiind mai cu experienta in Apple Technical Support nu sti daca problema cu garnitura dintre ecran si carcasa iesita in exterior (la iPad) este acoperita de garantie?A fost cumparat din Apple Store Italia si nu are absolut nici o urma de lovire(a avut tot timpul case-ul original Apple pe el).

  6. Stiati ca la Noumax se vand telefoane(iPhone)SH? ei bine asa este;le vand cei de la service care ce fac?:cum strang destule piese cat sa construiasca un iphone il asambleaza si gata ti-l vind.Nu zic ca am fost nemultumit de iphone-ul 2g de 8GB care l-am luat de acolo cu 500 lei,dar am aflat ulterior ca placa de baza era de la un iphone,display-ul de la altu,bateria o chinezarie,carcasa de la altu si tot asa.Aceste lucruri le-am aflat dupa ce mi-am bagat nasul in el ca nu ii statea capacu’ bine inchis,si am comparat seriile de pe carcasa si plaaca de baza,si in plus de asta mi-a zis si tipu de la service ca l-a reparat el ca nujtu de unde il avea si cauta sa il vanda ca nu are ce face cu el ca mai are inca unu…asa o fi fost.daca cineva mai vrea sa ia asa ceva …sa stie macar despre ce e vb:)

  7. Adrian, ca tot vorbim despre cei de la Noumax si despre corectitudinea lor, acum 2 luni am hotarat sa-mi upgradez cei 2 gb ram pe care ii am in macmini-ul meu, am cumparat de pe piata memoriile 2x4gb si am sunat la Noumax sa mi le inlocuiasca, mentionez ca sistemul era in garantie fiind luat de 5 luni, ce crezi ca au spus acestia, mi-au cerut 100 ron manopera. Ti se pare normal? Am intrat mai tare in ei si mi le-au montat gratis, de ce a trebuit sa fac scandal pentru a-mi obtine dreptul?

  8. 5. Daca telefonul a fost cumparat de la Orange, de exemplu, si deblocat ulterior tot de Orange contra sumei de 100 Euro, atunci cind il schimbi, primesti un iPhone Blocat! Cheltuiala deblocarii iti revine!

    Ti-l si deblocheaza

  9. @Poison: eu vorbeam de transformarea telefonului dintr-unul blocat intr-unul factory unlocked. Asta nu face un Service Provider. iar daca ei o fac, e putin impotriva regulilor Apple.

  10. Am cumparat telefonul in Septembrie de la Orange si l-am si deblocat oficial contra sumei de 100 euro. De curand, butonul de home a inceput sa se actioneze o singura data in momentul in care eu apasam de 2 ori si m-am decis sa ma duc cu el la service. Cei de acolo mi-au spus ca nu au service in Romania si ca telefonul mi se va inlocui cu unul nou. Le-am dat actele si in 20 minute mi s-a dat un nou telefon, DEBLOCAT, pentru ca eu am platit pentru o decodare. Daca telefonul are probleme si de schimba de 10 ori, de 10 ori imi deblocheaza noul telefon si de 10 ori ma trimit la magazinul de unde l-am achizitionat pentru a-mi face asigurare pe noul IMEI.

  11. Si la mine butonul de power e mai apasat intr-o parte, nu sta drept. Chiar daca nici inainte nu ma gandeam sa-l schimb (e in garantie), dupa ce am citit aricolul tau sigur nu il mai schimb. Bine, eu nici nu am rabdarea ta, sunt mai coleric, mai ales in situatia in care tu le trimiti telefonul pentru un defect minor si ei iti dau in schimb unul varza. Sper ca optimismul tau in rezolvarea problemei sa nu fie degeaba.

  12. Buna ziua!Vroiam sa te intreb ceva.Cand am cumparat un iphone 3gs de la orange de Craciunul trecut,am observat ca am un pixel defect(nu se aprinde decat alb).Am incercat de multe ori sa-l repar cu o aplicatie din cydia(dupa instructiunile aplicatiei)si tot nu a vrut sa-si revina.In ultimul timp,bateria se scurge foarte repede(vers 4.2.1 jb tethered):de exemplu:aveam bateria 90 % si m-am jucat 10 min Infinity Blade fara sonor si cu luminozitatea sub 50% si fara alte aplicatii deschise in background,cand am inchis aplicatia bateria era la 65%.Crezi ca mi-l schimba/repara avand in vedere pixel-ul defect si problema cu bateria?.Mai am un an de garantie si pot sa-i dau oricand reset ca sa se duca jb-ul.Multumesc si iarta-ma pentru “mica” mea poveste.Chiar imi pare rau prin cate ai trecut cu acel iphone.

  13. Buna seara domnule Boioglu,

    nu imi este foarte clar registrul in care ar trebui sa incadrez scrierea mea, insa departe de a fi o drama , este usor tragica pentru cei care isi doresc servicii de calitate si experiente deosebite.
    Intrucit sint un avid cititor al scrierilor dumneavoastra, savurindu-le cu mare placere mai ales cind baiatul meu de 9 luni isi cere imperios biberonul la 3 dimineata, indraznesc sa va povestesc despre o experienta neplacuta in relatia cu un reseller Apple din Romania, in speranta aproape rautacioasa ca o veti populariza si domnia voastra.
    Dorind sa achizitionez un Nike + sensor am
    cautat, evident, o solutie online, descoperind cu placere ca una dintre solutii era chiar de la mine din oras: Iasi. Nimic nu putea sa imi stea in cale: gasesc la un search Google app magazinul Xstore, cu adresa http://www.xstore.ro, apelez de pe minunatul meu 3GS numarul aparut ca si contact, iar o voce serioasa si extrem de prompta imi confirma ca acest produs poate fi comandat si ajunge a doua zi la magazin. Nemaipomenit! Experienta Apple este grozava! Ce minunat poate fi sa faci parte din acest cerc relativ elitist al celor care inteleg necesitatea unui produs de buna calitate… String din greu bani pentru un iMac… Imi era deja clar ca acestia vor fi cei cu care voi avea o relatie de lunga durata ca si cumparator.
    Vineri fiind, am ignorat gentil faptul ca simbata acel produs nu ajunsese la magazin. Ce naiba, nu traim intr-o tara perfecta!
    Sun la acelasi magazin luni si, desi vorbesc cu altcineva, mi se spune ca se cunoaste despre comanda mea si ca o sa fiu anuntat cind va veni. Cam atit despre termene fixe, precise si date corecte.

    Motivat fiind de faptul ca citisem postul dumneavoastra cu referire la Noumax si amabilitatea lor, imi iau inima in dinti, pun mina pe telefon si sun si eu la domniile lor. La urma urmei concurenta e benefica pentru imbunatatirea serviciilor, asa ca aveam toate sperantele ca nu voi mai fi purtat de la Ana la Caiafa.
    Ummm… Probabil ca sint eu ghinionist. Dau peste un domn amabil la telefon care imi spune ca sa ii trimit eu un mail despre ce produs ma intereseaza, ca el e ocupat la momentul vorbirii. Are niste domni in fata care cumpara 5 Mac-uri si…”stiti dvs”
    Poate sint eu pretentios, insa am considerat ca nu e cazul sa fiu expediat asa. Ba, mai mult, avind in vedere ca nu i-am mai trimis nici un email, am sperat ( pina in ziua de azi ) sa revina cu un apel…
    Stiu ca nu cumparam 5 Mac-uri, dar imi dau silinta sa imi iau macar unul…

    Imi spun ca nu e cazul sa fiu chiar atit de “judgemental” si le mai dau o sansa celor de la Xstore. La urma urmei nimeni nu e perfect.
    Zis si facut: scriu un email catre adresa magazinului, banuind ca poate cineva urmareste cu interes satisfactia clientilor. E o perioada grea, e criza, orice client poate fi unul important, iar faptul ca sint reselleri Apple inseamna pentru mine ca au niste standarde de indeplinit.
    “
    Buna ziua,

    Doresc sa achizitionez un Nike+iPod Sensor http://www.xstore.ro/accesorii-ipod-c17/ipod-diverse/nikeipodsensor.html
    motiv pentru care va deranjez intrebindu-va daca aveti acest produs pe stoc si , daca nu, care ar fi timpul de livrare.
    Va multumesc frumos pentru suport. “

    Raspunsul nu intirzie sa apara:
    “
    Buna ziua,
    Maine primim produsul pe stoc.
    Cu stima,
    … “

    Imi spun in sinea mea ca m-am grabit cu concluziile si astept ziua de … a doua zi.
    A doua zi:
    “
    Buna ziua,
    Va informez cu regret ca a fost o eroare in stocurile de la depozitul din Bucuresti. Astfel comanda dumneavoastra va ajunge maine, cel tarziu Sambata.
    Cu stima, “

    La naiba! Iar am ghinion! Imi doresc totusi produsul, asa ca nu o sa mor daca mai astept un pic. Daca il comandam de pe Amazon? Ma ajungea mai scump, poate ajungea greu …
    Simbata, cu speranta in suflet, sun la domniile lor si sint purtat cu vorba ca sa sune la curier, ca sa vedem, ca o sa ma sune ei inapoi ( traducerea e: “Nu mai fi dom’le atit de insistent!!!” )

    O iau de la capat luni sperind ca voi avea noroc, insa ma akeg doar cu un email:
    “
    Buna ziua,

    Ne cerem scuze pentru intarziere, dar inca nu au venit de la furnizor.
    Daca nu mai apar surprize neplacute, ar trebui sa fie miercuri in iasi.

    Va anuntam in momentul in care ajunge produsul.

    Cu stima,”

    E inutil sa spun ca este miercuri, ca au trecut doua saptamini de cind primesc doar niste motive puerile pe post de scuze din partea unor persoane care nu au cum sa ajunga in viata lor niste vinzatori de succes. Nu mai adaug faptul ca transmit clientului lor potential o cu totul imagine a celui care ar trebui sa fie reseller-ul Apple.
    Valoarea comenzii nu este una foarte mare, dar nu cred ca asta e o motivatie pentru ei care sa ii determine sa ma trateze la maniera aceasta.

    Dupa cum spuneam si la inceput, desi le-am scris si domniilor lor, sper sa gasesc un ecou prin intermediul vocii dvs virtuale, pentru ca e bine ca astfel de firme sa fie “taxate” public.
    Mi-as dori chiar sa imi sugerati daca are vreo importanta daca voi scrie povestea mea celor de la Apple. Nu stiu daca au un astfel de departament, stiu ca sintem in Romania, dar e pacat ca ceea ce ar trebui sa fie o experienta deosebita nu e altceva decit o poveste balcanica lipsita de bun gust.

    Va multumesc pentru ca ati avut bunavointa de a-mi citi rindurile si va doresc mult succes in continuare!
    Al dvs cititor,

    Mircea Radeanu

  14. @Alexandru fugi repede cu el la Orange cat inca mai e in garantie sa ti-l schimbe.

    @mircea radeanu ma intristeaza povestea dvs. imi intareste dorinta de a pleca odata din tara asta. sunt student in iasi si stiu de acest magazin. am avut si eu probleme cu staff-ul care n-are nicio treaba cu produsele apple. ce suport tehnic.. am fost toamna trecuta sa intreb de un accesoriu pt iPhone 4, mi-a raspuns intrigat “da’ ai iPhone 4 ??!!” ..cumva cum imi permit eu sa intreb de acel accesoriu cand iPhone 4 inca nu e lansat in ro. puteau sa spuna frumusel ca nu au.. nu m-am mai gandit la episodul asta de atunci dar acum ca mi-am adus aminte am zis sa vi-l povestesc. pana la urma sunt doar niste reselleri. si pana ce se va deschide un apple store comanda pe internet ramane sfanta.

  15. @mircea radeanu:

    Cauta cu incredere pe ebay.uk S-ar putea sa gaseti chair la un pret mai bun si cam in maxim o saptamana ai produsul la tine acasa.

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Tweets that mention Telenovela unui iPhone schimbat in Romania | boio.ro -- Topsy.com
  2. Egali in fata Dealerilor Apple? | boio.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*