Telenovela unui iPhone schimbat in Romania

De aproape o saptamana ma distrez cu iPhone 3GS-ul din dotare. Telefonul original, cumparat in ianuarie 2010 a venit cu un defect de fabricatie: butonul de power era putin intrat inauntru. Era folosibil, dar stiam ca Apple inlocuieste telefoanele care au probleme hardware si am zis sa profit de faptul ca era in garantie.

Romania – tara tuturor posibilitatilor?

Asa ca m-am dus in primul Apple Store si oamenii l-ar fi schimbat pe loc. Numai ca telefonul era Factory Unlocked si in US nu exista decit telefoane blocate in reteaua AT&T. Asta se intimpla prin august 2010.

In octombrie am ajuns in San Francisco si am zis sa-mi incerc norocul. Oamenii de la Apple Store au fost la fel de dispusi sa ma ajute, numai ca nu aveau un telefon deblocat in magazin si nici nu puteau sa ceara unul de prin Europa. Mi-au facut legatura cu Suportul Tehnic international si le-am explicat alora problema.

Solutia lor era sa sun la numarul de telefon de la Apple Support Romania – cel cu 0800 apelabil doar din Romtelecom. Si toata povestea s-a impotmolit.

In noiembrie 2010 am revenit cu un telefon la Apple ca sa le ofer o alta solutie: stiam ca ajung in Romania undeva dupa ce imi expira garantia. Puteam sa apelez la un Service autorizat Apple, dar vroiam sa ma asigur ca voi putea beneficia de o reparatie sau inlocuire gratuita si dupa ce terminalul iese din garantie. Asta pentru ca era vina lor ca nu au un iPhone sa-l inlocuiasca in US. Zis si facut: dupa discutii prelungite si dupa ce cazul meu a fost escaladat la un Supervisor de la iPhone Technical Support, am fost asigurat ca voi beneficia de Service gratuit cind ajung in Romania.

Exceptia de la regula

Pe 3 ianuarie am sunat la Noumax. Baietii au vazut ca am telefonul trecut in sistem ca si unul cu probleme, doar ca imi expirase garantia cu o zi inainte. Am convenit sa sun la Apple si sa le cer sa-si aduca aminte de discutia din noiembrie. Juamatate de ora mai tarziu aveam un CS Code (Customer Satisfaction Code) – o chestie echivalenta cu exceptie de la regula garantiei gratuite timp de un an.

Echipa de la Noumax m-a surprins in mod placut. Le-am explicat despre ce e vorba si le-am trimis telefonul. In 4 zile aveam deja un iPhone 3GS nou.

Credeam ca totul se termina aici, cu bine. Well, nu a fost asa.

Un telefon bolnav la cap

Nu stiu daca telefonul primit era unul nou sau unul refurbished si prea putin ar fi contat. Aveam nevoie de un terminal care sa arate bine si sa aiba acel buton de Power functional. Asta am si primit – telefonul a venit intr-o cutie de carton obisnuita (expediat catre Noumax din Olanda) si era ambalat intr-un burete alb.

L-am pus la sincronizat si pentru ca parea sa mearga cam greu, am zis sa ii rad totul de pe el si sa il setez ca pe unul nou in iTunes. Simbata dupa amiaza aveam un iPhone 3GS pe gustul meu. Chiar am si dat un telefon ca sa ma asigur ca e totul OK.

La un moment dat am observat ca nu mai am niciun fel de sunet pe el. Asa ca am facut totul, asa cum ii sfatuiesc pe toti cititorii boio.ro:

– verificat butonul de silent

– scos si bagat castile de mai multe ori

– verificat volumul

Nimic nu mergea pe parte de sunet: nici sunetul de tastatura, nici ringtones, nici muzica, nici sunetul de blocare/deblocare. Si nu era numai problema de difuzor. Nu aveam sunet nici pe casti, nici pe speaker.

Prima solutie: hard reset (home+power concomitent, timp de 10 secunde). Nici un rezultat. A urmat un reset all settings. Tot nimic. Deja incepeam sa-mi fac griji.

Problema mai mare era ca dupa reset-uri au inceput sa apara si alte ciudatenii: odata pus in stand-by, telefonul nu se trezea decit foarte greu sau deloc. Am dat vo 10 hard reset-uri in 20 minute. Tastatura se bloca in cite o tasta si ramanea asa pentru citeva zeci de secunde, indiferent de aplicatie, etc.

Am ras, din nou, totul de pe el, am dat restore la 4.2.1 si l-am setat ca pe unul nou in iTunes. Am incercat sa vad cum merge sunetul pe telefonul care nu avea nimic pe el. NU mergea niciun sunet!

Am zis sa-i pun aplicatii si ce mai aveam, poate isi revine. Miraculos si-a revenit sunetul si m-am culcat linistit.

A doua zi (duminica) bug-urile nu au incetat sa apara.

Am inceput dimineata cu un telefon pur si simplu inghetat: il lasasem in stand-by si nu se mai trezea deloc. L-am conectat la computer si nu il vedea. Un hard reset mai tarziu aveam un telefon functionabil dar care nu avea din nou, niciun fel de sunet.

Sunt convins ca pot sa ma apuc sa verific logic board-ul telefonului, sa il desfac si sa vad daca toti conectorii sunt la locul lor si eventual sa incerc povestea cu incalzitul pina la 250 grade celsius al audio-codec chip-ului. Asta ar rezolva problema cu sunetul si m-ar face sa pierd instantaneu garantia. Dar nu vreau sa repar eu un telefon care trebuia sa fie nou si functional.

Ziua bug-urilor ciudate

Dupa mai bine de o ora de hard reset-uri si restart-uri obisnuite am inceput sa aud atunci cind sunam. Ma refer la vocea persoanei celeilalte, nu la ringtones. Mergeau vibratiile si am zis ca pot sa supravietuiesc cu el pentru o vreme.

Au urmat niste chestii pe care nu le-am vazut si de care nici nu am auzit vreodata. iPhone-ul 3GS isi schimba singur ora si data, desi fusul orar era OK. Le-am setat din nou si au inceput sa apara alarme pentru toate evenimentele din Calendar.

Dupa ceva vreme am inceput sa-l vad cum se deschidea tot mai greu dupa un stand-by. Nu era deranjant, dar intarzierea era vizibila. La un moment dat, telefonul s-a inchis si mi-a aratat ca nu mai are baterie deloc. Desi cu 3 secunde inainte avea 76%. WTF?

iPhone-ul meu a mai avut si o dunga neagra pe ecran atunci cind era in stand-by, avea probleme cu retinutul textelor scrise (in orice aplicatie), isi reseta cesurile alea internationale la cele Default (Cupertino si New York) si asa mai departe.

Lumea imi spunea ca telefoanele trimise de Noumax, care au Serial Number care incepe cu “5” sunt refurbished si cu probleme. Al meu are SN care incepe cu “5K051C…”. Hmm…

La telefon cu Apple

Stiam ca urmeaza sa sun la Noumax sa le cer un telefon nou (nu unul nou as in “altul” ci unul nou as in “nou-nout, nefolosit, care merge”), dar am preferat sa discut direct cu Apple. Am trecut prin doi angajati de la iPhone Tech Support carora le-am povestit telenovela de mai sus. Ei au discutat la rindul lor cu supervisorii si au revenit cerindu-si scuze pentru frustrarea mea.

Cu ocazia asta am aflat si citeva amanunte interesante:

1. un telefon nou vine in Cutia originala doar daca e cumparat nou.

2. Un telefon poate fi inlocuit daca are defecte hardware in primul an de la activare.

3. Chiar daca ai iesit din perioada de garantie, Apple iti trimite un alt iPhone care are o noua garantie de 90 zile de la data activarii. Daca cei de la service il activeaza la ei in birou inainte sa-l trimita (asa cum a fost in cazul meu), cronometrul celor 90 zile incepe atunci.

4. Apple garanteaza ca un telefon cumparat initial ca Factory Unlocked va fi inlocuit intotdeauna cu unul Factory Unlocked.

5. Daca telefonul a fost cumparat de la Orange, de exemplu, si deblocat ulterior tot de Orange contra sumei de 100 Euro, atunci cind il schimbi, primesti un iPhone Blocat! Cheltuiala deblocarii iti revine!

Angajatii Apple au evitat sa-mi dea un raspuns direct cu privire la provenienta telefonului, dar mi-au promis ca unitatea noua, va fi una noua, as in … “nou-nout si functional”. In caz contrar mi-au cerut sa-i sun si vor rezolva problema. Nu stiu daca se refereau la faptul ca vor discuta cu Noumax despre telefoanele pe care le trimit clientilor…

Si cu Onoarea mea nereperata cum ramane?

Luni dimineata urmeaza sa sun la Noumax. Am deja in sistem, la Apple un CS Code care spune ca telefonul actual va fi inlocuit. Evident, astept sa primesc unul nou si functionabil. Eventual nu unul cu Serial Number cu “5”.

Ma intreb cine trebuie sa plateasca o alta expediere la Bucuresti si inapoi. Ca doar nu e vina mea ca am primit un telefon stricat…

Povestea nu se incheie aici. Am apreciat modul in care au discutat cu mine cei de la Noumax (sunt uneori chiar prea familiari. Not that there’s anything wrong with that…) si sper sa-mi primesc un 3GS fara probleme, nou si sa se ofere sa plateasca transportul Bucuresti – Constanta. Stiu ca nu se fac asemenea gesturi in Romania. Atunci cind am avut o problema cu un produs luat de pe amazon.com nu numai ca m-am ales cu jucaria inlocuita si trimisa cu Overnight Shipping, dar si-au mai si cerut scuze la telefon si pe mail.

Apropo, echipa Noumax, e nevoie sa va citesc la telefon toata istoria de mai sus? Am incredere ca o cititi pina sun eu si sa se rezolva repede si bine…

Al doilea telefon “nou”

Am sunat la Noumax luni dimineata. Aveau deja CS Code-ul pentru telefonul cu SN care incepea cu 5. Nu m-au intrebat nimic, desi m-am simtit eu dator sa le povestesc putin. Angajatul lor mi-a spus ca aparatul are oricum garantie 3 luni.

L-am trimis pe banii mei luni. Pina si omul de la Fan Courier a inceput sa rida: “Pai ei va trimit telefon defect si tot dumneavoastra platiti taxele de transport?!?”. Nu am primit niciun telefon marti, miercuri sau joi, asa ca am sunat eu sa vad daca e totul OK.

Angajatul Noumax mi-a raspuns ca telefonul nou a sosit si ca urmeaza sa ajunga la mine vineri, 14 ianuarie. I-am intrebat daca e nou si ce SN are si mi-a raspuns ca verifica imediat in Meniu. CUM??? Pai telefonul a venit activat? i-am intrebat.

“Pai am inteles ca ati cerut sa fie verificat daca e Factory Unlocked” zice omul de la service. Hmm, nu am cerut deloc. Aia a fost discutia la primul telefon, dar fie…

Citeva zile mai tarziu am primit un nou iPhone 3GS. Acea un serial number care incepe cu 8 si pare sa mearga OK de o saptamana incoace…

Iti place acest articol? Da-l mai departe pe Twitter, Facebook sau citeaza-l pe blogul tau. Are lumea ce sa invete din el…

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

5 Comments

  1. Coincidenta sau nu, am primit la o zi dupa postarea lui Adrian urmatorul email:
    “Buna ziua,

    Astazi a ajuns la noi produsul dorit de dvoastra.
    In cazul in care va mai intereseaza, va asteptam la magazin.

    Ne cerem scuze inca o data pentru neplacerile create.

    Cu stima,
    ”

    Nu pot decit sa iti multumesc Adriane pentru suport si banuiesc ca se numara si ei printre cititorii tai…

  2. Pai haideti sa va spun eu cum ii situatia … dpdv al unui dealer: stocurile variaza continuu, primu’ venit primu’ servit … buba e ca sunt dealeri mai mari, care sunt in Bucuresti si care au avantajul de a putea merge la depozit sa ia cam direct, pe cand eu sunt in capat de tara si sunt limitat de curierat si ce ramane pe stoc … cam la fel e cu toti dealerii din tara. Buba e ca si sa tii pe stoc un senzor Nike + sau cine stie ce alt accesoriu mai rarut nu se renteaza. Apoi nu se renteaza sa ti pe stoc valori mari … de aici si termenele pe care le dau clientilor, majoritatea inteleg ca in ziua de azi nu ai cum sa blochezi sume mari in cam toate produsele si sa te trezesti ca nu se mai vand si trebuie sa le dai in pierdere.

    Oricum … situatia e destul de complicata ca si dealeri … niciodata un dealer nou fara sume mari la dispozitie pentru investitie nu va avea aceeasi valoare ca si un dealer vechi si care are istoric. Din pacate ca sa poti fi un dealer puternic trebuie sa investesti minim un 20-30.000 EU dupa calculele mele ca sa iti iasa profit in timp scurt sau sa te poti afirma.

    Eu sunt in piata de aproape 6 ani … si pot spune ca la mine promovarea merge pe baza serviciilor suplimentare ce le ofer clientilor: instalare, service soft, sfaturi, etc. Pentru ca nu am piata asa de mare in Arad, mai ales si pt. ca suntem aproape de granita si aici oamenii o data sar pe autostrada si in 4 ore sunt in Viena de unde cumpara mai ieftin … so … va imaginati voi ce si cum.

  3. Mie ca sa imi fie schimbate o pereche de casti.. miau cerut telefonul + incarcatorul cei de la orange, stiu ca trebuie sa verifice daca castile apartin intradevar telefonului , dar sa stau cu el in service degeaba 2 saptamani pentru o pereche de casti mi se pare total aiurea.

  4. Ma numesc Alin am aceasi problema de ceva timp in urma cu aproximativ 6 luni am schimbat 3 iphone si toate mi-au venit cu probleme astept de 3 saptamani pe cel dea 4-lea sa vad ce o sa mai primesc si de data asta

  5. Chiar acum am intrebat un prieten care a primit si el un al iphone pe garantie ,are acel nichel de pe margine cu mult iesit in afara chiar ciupe la mana si lam intrebat ce serial N are si mia spus ca incepe cu 5K……. deci am ipresia ca sunt niste escroci.

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. » Egali în faÈ›a dealer-ilor Apple! :cosmin dinu
  2. Scuzele nu au nevoie de legi | boio.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*