Cum intelege eMag sa isi recompenseze partenerii

Ce treaba are reclama cu critica?

Stim cu totii ca eMag mai are inca de demonstrat cit de “curat” lucreaza, dar asta e o cu totul alta poveste.

Istoria de astazi m-a socat: unui blogger care facea reclama eMag i-a fost inchis contul de ProfitShare pentru ca a postat un top al preturilor mari practicate de resellerii Apple din Romania.

Ca sa fiu sincer, mi s-a parut ciudat faptul ca eMag a inceput sa urce atit de mult in blogosfera in ultima vreme. Dar mi-am dat seama ca nu erau decit posturi platite sau bloggeri mici care incercat sa faca un ban prin sistemul ProfitShare.

ProfitShare, pentru cei carora nu le este familiar termenul, este un fel de reclama prin care tu postezi un banner la tine pe blog/site si toti cei care ajung sa cumpere acel produs dupa ce au apasat pe banner te ajuta pe tine sa castigi niste maruntis. O fac toate marile companii de afara si cele romanesti au prins gustul.

Un banner postat pe un blog ar costa mult mai mult daca ar fi fost platit la numar de afisari si nu la produse cumparate in urma unui click, asa ca afacerea este foarte avantajoasa pentru magazine.

Dan Paul a postat astazi dimineata un articol despre preturile nerealist de mari ale resellerilor din Romania. Concluzia lui a fost simpla:

Locul 1 si coronita de bisnitar se acorda:

EMAG

Daca gasiti undeva mai SCUMP va dam diferenta inapoi!!!

Nimic neasteptat – este vorba de o informatie publica. Discutam despre un MacBook Pro, care pe apple.com costa in jur de 1400 dolari. Resellerii romani il vand pentru aproape 2000 dolari. Dan a observat ca eMag are pretul cel mai mare de pe piata romaneasca.

Atentie: Nu discuta nimeni politica de preturi – oricine e liber sa vanda produsele cu adaos comercial de 40%. Atit resellerii cit si cei care vand produse Apple “pe sub mana” speculeaza, de fapt, lipsa MacBook Pro-urilor de pe piata romaneasca si isi permit sa ridice preturile.

Dan Paul i-a numit pe toti acestia “Bisnitari”. Dictionarul de sinonime al Limbii Romane spune ca “Bisnitar” este sinonim cu “speculant”. Exact situatia de care discutam mai devreme.

Ne luam jucariile…

Citeva ore mai tarziu, Dan a primit o notificare de la eMag, prin care era anuntat ca i-a fost desfiintat contul de ProfitShare. Cu alte cuvinte, dupa ce le-a facut reclama timp de citeva saptamani, eMag este deranjat de un articol si refuza sa mai plateasca.

eMag face greseala dupa greseala. Probabil ca nu vor pierde prea mult din povestea asta. Pina la urma pot sa plateasca 5 articole favorabile pe tot atitea bloguri mari si toata lumea o sa-i laude. Nu este prima data cind mari companii romanesti fac asta.

Altceva mi se pare anormal: faptul ca trebuie ca oricine sa stea cu frica si ca nu scrie nimic despre afacerile marilor companii. Daca Dan posteaza un banner la el pe blog inseamna ca trimite userii sa cumpere un produs de la eMag.

update: Am dat si de “Termenii si conditiile eMag ProfitShare”. Au tinut sa mentioneze de 2 ori (in art. 3 si 6) povestea cu Imaginea lezata:

“Afiliatul e obligat sa nu aduca atingere imaginii si/sau intereselor Furnizorului prin orice activitati pe care le intreprinde sau forme de comunicare pe care le practica.”

Sa inteleg ca, daca Dan ar fi publicat clasamentul preturilor foarte mari si eMag iesea tot pe primul lor, dar nu ii facea “bisnitari”, era OK articolul? Mi se pare mie, sau asta mentionea respectiva din “Termeni si Conditii” este mult prea generala si e scrisa de o firma care vrea sa aiba la mana afiliatii?

Hei, eMag, inca nu e tarziu sa scoateti povestea asta din TOS si sa refaceti contractul cu Dan dupa o portie de scuze oficiale (daca el mai accepta). Demonstrati maturitate!

Romania nu e America

Nu odata am scris despre chestiile care nu imi convin la Amazon, MacMall, Apple sau alti mari comercianti. Crezi ca nu m-au mai platit cind a fost vorba de reclama? In niciun caz. Si asta nu pentru ca nu le pasa cine si ce scrie despre ei, ci pentru ca ei stiu ca vor avea mai mult de castigat dintr-un banner permanent pe blogul meu decit ar pierde in urma unui articol care sta pe prima pagina doua saptamani.

In USA, marile bloguri au departamente de publicitate total separate de cele editoriale. Tocmai de aceea s-a intimplat ca articole care criticau la sange companii de telefonie mobila sau produse si servicii sa fie publicate in aceeasi pagina cu bannere care promovau aceleasi companii. (vezi cazul Engadget). Atit cititorii, cit si sefii acelor companii au observat ridicolul situatiei si si-au continuat afacerile.

O blogosfera guvernata de frica?

Practicile de acest gen nu sunt straine de blogosfera romaneasca. Mi s-a spus deja de mai multe ori, sa mai domolesc tonul pentru ca au fost companii (nu dau numele celor care sunt operatori GSM in Romania) care nu mai vor sa mai faca reclama pe boio.ro pentru ca i-am criticat in nu-stiu-ce articole.

Nu imi pasa de banii lor pentru ca este mai important pentru mine si pentru cei care ma citesc sa critic greselile atunci cind ei le fac si sa-i laud, daca merita.

Exista insa bloggeri, care prefera sa taca sau sa inchida ochii atunci cind eventuali sponsori le arunca niste maruntis. Prefer sa nu dau nume, dar sunt curios citi dintre bloggerii din Romania vor da mai departe acest articol si vor sanctiona greseala eMag sau a altora de genul lor.

Un reprezentant al eMag spunea intr-un comentariu lasat pe blogul lui Dan Paul:

“…Avem destui afiliati cu care dezbatem lucuri in contradictoriu, nu critica este problema atat timp cit este una civilizata”

Sunt convins ca eMag isi permite sa faca astfel de gesturi pentru ca blogul lui Dan este unul mic, aflat la inceput. Daca se certau cu altii mai mari, poate ca nu “si-ar fi luat jucariile”.

Mi se pare interesant ca angajatul eMag nu a lasat niciun comentariu la postul lui Dan in care erau detaliate preturile. Sa fi explicat care este procedura de stabilire a lor si motivatia pentru care un MacBook Pro este vandut la pretul cel mai mare din Romania.

Este normal ca si companii de genul eMag sa isi vanda produsele prin cine vor. Gestul lor de astazi nu este ilegal, ci doar foarte gresit sau chiar imoral. Dar blogosfera romaneasca nu este suficient de matura si de independenta sa sanctioneze “lipsa de caracter”.

10 Comments

  1. @nwradu: lasand la o parte definitia fricii care tu spui ca e aia care te ia pe nepregatite :) cred ca omiti ceva imptant: Aici nu se pune deloc problema unei denigrari. eMag si-au facut-o cu mana lor. Preturile practicate de ei pentru produsele prezentate in clasamentul in cauza SUNT cele mai mari din tara. Nu este o acuzatie nefondata, ci o informatie publica.

    Tie ti-ar place sa te uite magazinele care iti produse in review, pentru ca ai criticat un produs? Pe o scara de la 1 la 10, cit de sincere sunt ideile prezentate in articole cind vine vorba despre un articol platit in blogosfera romaneasca? Hai sa ne aducem aminte cazurile “Windows cu licenta” sau, mai recentul “Internet Explorer 9”. Nu am mai vazut demult atita prostitutie in blogosfera.

    Unii o numesc frica, altii ii spun reclama platita, altii o numesc pupinc**ism pe bani sau prostitutie intelectuala. Discutam despre acelasi lucru: multi nu au curaj sa muste mana care le arunca niste maruntis, tocmai din cauza unor ToS-uri de genul celui facut de eMag.

    Sa iti dau numai doua exemple: Un articol despre o campanie Orange (articol publicitar) AICI. Si alte doua care critica actiuni ale Orange Romania: AICI si AICI. La fel am facut si cu Vodafone sau altii.

    Sper ca va veni timpul si in roBlogosfera cind reclama va fi platita celor care au verticalitatea sa scrie ce trebuie, cind trebuie.

  2. Nimeni nu te obliga sa cumperi de la ei, la fel de bine cum nimeni nu impiedica alti retaileri sa importe mac book-uri.
    De altfel, daca cineva ar fi intrat pe site-ul emag din pagina lui dan si ar fi cumparat un mac book pro, el isi lua un comision de 3%. Prin urmare, prin acceptarea TOS-ului si cunoscand politica de preturi, dan a devenit si el partas la bisnita celor de la emag.

    Practica insa a celor de la emag de a-i inchide contul, mi se pare ridicola si este un exces prostesc de zel. Copilul ala care a anulat contul, merita sa-si faca bagajele.
    Daca ar avea timp si nervi, dan poate incerca o notificare prin care sa incerce sa-si scoata macar vouncerul cu suma pe care o avea el in cont inainte de anularea contului.
    Daca nu are timp, ma ofer eu sa-i fac notificarea, ca e interesanta speta :)

    PS: in privinta Itunes ghift card-urilor, ii rog pe cei care nu stiu despre ce vorbesc sa nu comenteze si sa incerce ei sa aduca itunes ghift carduri in Romania mai ieftine decat dan sau decat mine si atunci voi cumpara si eu de la ei.

  3. Daca faci o socoteala la mine, am vreo 6 posturi in care critic Vodafone si 1 in care il laud. Asta nu ne-a impiedicat sa colaboram si sa-mi trimita telefoane la review. Nu orice colaborare se face cu pupat in fund si lauda, sau, daca vrei, cine o face asa nu ajunge departe.

    Si eu am zis de multe ori ca eMAG are preturi mai mari decat concurenta. Dar pretul mare n-are nici o legatura aici. A recunoscut si Radu Apostolescu intr-un comentariu la mine pe blog ca ei nu se compara cu alte magazine doar in valoarea absoluta a pretului, ci in intreg pachetul de servicii ofertat. Iti place pachetul, cumperi. Nu-ti place, iei de unde e mai ieftin.

    Dar cum ziceam, nu are legatura. Chit ca eMAG-ul ar fi dat teapa la stat, ar fi atacat Libia si ar fi fost responsabili pentru tsunami-ul din Japonia… daca ei nu mai vor un afiliat, il scot din sistem si gata. Pot renunta unilateral la acesta, fara explicatii. Astea sunt regulile pe care le-am acceptat toti de la inceput. De ce e asa greu pentru oameni sa inteleaga ca daca exista o regula, atunci ea se poate si aplica?

    E fix ca la aia care se plang de pomana ca i-a amendat POlitia pt ca aveau 80 in localitate, cu justificarea ca drumul era bun si nu era nimeni in jur. Pm, e lege ca e 50? Da. Stiai ca poti fi amendat? Da. De ce te miri si esti revoltat cand se intampla?

    Culmea, vad ca putini inteleg ironia a tot ce se scrie aici. Aia au preturi mari. Aia sunt bulangii. Aia vor disparea de pe piata. Cu toate acestea, aceiasi oameni bocesc pentru ca nu mai fac parte din acel sistem. Pana ieri era perfect.

    Imi pare rau ca a patit-o Dan, ca face treaba buna si probabil nu-i strica niste venituri suplimentare din afiliere. Dar ma astept ca oamenii capabili sa scrie de tehnologii si din astea sa inteleaga si ce inseamna termeni si conditii, acceptarea lor si faptul ca daca se aplica o regula, se aplica si asta e, n-ai ce face pentru ca de la inceput ai fost de acord ca n-ai ce face in acea eventualitate.

    O intrebare: de ce-ti pasa tie ca unii nu au curaj sa muste mana care-i hraneste? Cu ce te influenteaza asta? Eu cred ca cititorii sunt suficient de inteligenti incat sa-si dea seama de asta si sa se orienteze spre alte site-uri. Din partea mea sa fie cat mai multe astfel de site-uri varza, inseamna mai multi cititori pentru cele bune.

  4. Apreciez pe cei ce stiu sa accepte critica si sa o foloseasca intr-un scop constructiv si ca sa incerce sa-si corecteze greselile. Din pacate sint destul de putini cei ce fac asa…
    eMag are preturi mai mari, dar momentan cred ca sint singurii (sau cel putin eu inca nu am aflat de altii) care au politica cu cele 30 de zile si chiar o aplica pe bune. Cu altii tre’ sa te certi si sa-ti ia produsul defect la garantie, pe cand astia iti primesc produsu inapoi si pe simplu motiv “nu-mi place”. Cat nu au concurenti la “sistemul” acesta, vor vinde chiar fiind locu 1 la “bisnitzari” si comportandu-se imoral cu cei ce le fac reclama.
    Cat despre review-uri…eu cred ca nu doar in ro se practica plata lor, altfel nu-mi explic cum samsung galaxy s a fost cel mai laudat si telefonu anului si invingatoru lui iphone4 si cel mai cel din parcare in majoritatea review-urilor (ro/english) cand e o copie nefinisata a iphone 3g/3gs ca design, copie cu tendintza de imbunatatire si sofisticare a softului de la apple, dar nereusita si tot neshlefuita, etc. Dar si daca ignori asta (caci de! e liber omu sa se inspire de unde vrea), tot e absurd sa zici despre un produs ce vine din fabrica cu un soft plin de probleme, ce necesita munca serioasa (rum, lagfix, etc) pentru al face sa ruleze decent, ca e cel mai cel… Tot asa am patzit cu achizitionare tv ( samsung vs. Sony prilej cu care am testat si seriozitatea eMag la capitolu schimbare produs si e ok). M-am lecuit pe veci cu review-urile si cu firma samsung. ;) nu mai dau apple si sony pe samsung veci pupuri si sa fie la pret triplu diferenta…

  5. @nwradu: Ai dreptate la ultimul paragraf. Din pacate, asa cum avem multi bloggeri fara coloana vertebrala avem si multi cititori insuficient informati sau de-a dreptul lipsiti de inteligenta ca sa creada tot ce scriu unii. Si daca Google ii indexeaza ajungem sa nu mai gasim informatii relevante in blogosfera. Dupa 10 ani si sute de mii de rezultate aiurea lumea nu o sa mai aiba incredere nici in mine sau in tine.

  6. Oricum nu vor avea toti incredere, indiferent ce ai face. Procentul de hateri e mereu constant, la fel ca cel de idioti. Singurul motiv pentru care merita facuta treaba buna e ca sa-i aduci in jurul tau pe cei care inteleg ce se intampla si ii duce mintea sa aprecieze munca pe care o faci.

    Presupunand ca faci bani din afiliere, crezi ca ala de mai sus care a scris ca are el prieteni prin industrie de la care stie ca se dau 1000-5000 de euro pe review o sa te imbogateasca vreodata achizitionand chestii scumpe? Ma cam indoiesc.

  7. nu as dori sa fac reclama si nici nu doresc ..dar daca intre pe http://www.price.ro ai acolo cam mai toate magazinele online si ti-ai putea face singur o parare si niste calcule ( cost, transport si garantie la ceasta din urma as vrea sa precizez ca, daca imi cumpar un produs si ma gandesc din prima la garantie pai atunci ce ne mai facem). Dar romanul este o specie foarte comoda si receptiva la “”reclama si reduceri “” daca vad ei 30 % discount la Altex mama dau navala la Altex cand pot cumpara din alta parte fara reducere chiar si la un pret mai bun…,dar de e mai bine sa primesti mura in gura decat sa dai 2 -3 click-uri. Have a nice day my friend’s: Eu de exemplu mi-am luat o plasma de la un magazin online cu 3000 ron si la urmatorul magazin online din lista era cu 2-3 milioane mai mult …da nu mai vb si de magazinele de mall cum se zice …ajungea lejer la 4500. pup all

  8. @nwradu @all

    Poate nu m-am facut inteles. NU am deplans niciodata faptul ca am fost scos din afiliere. Eu am relatat doar ce s-a intamplat. REPET, afilierea cu eMag am facut-o dintr-o joaca. NU consider profitshare-ul o solutie viabila de venit!

    Am fost suprins doar ca in Romania se tine cont de aparente si nu de fondul problemei!
    Daca veti vedea poll-ul de la mine de pe site veti observa ca din 87 de voturi, 10 au spus ca preturile sunt acceptabile.

    Ei bine, astia fac piata in Romania nu cererea si oferta. Sunt o mana de snobi sau copii de bani gata, care dau iama in magazine sa cumpere ca asa e in trend si, deodata, cei ca eMag cosidera ca asta e pretul care se cere in Romania.

    Exista mai multe politici de profit intr-o economie sanatoasa si civilizata. Din pacate unii aleg sa politica profitului maxim pe termen scurt!.

    A facut vreodata vreun magain mare de la noi vreun survey prin care sa analizeze parerea clientilor despre preturile lor? Nu cred!

    Poate nu multa lume stie dar eu ma invart in presa din Romania si stiu cum se scriu materialele la comanda si cum NU se dau anumite materiale de frica restrictionarii accesului la diverse chestii. Deci nu imi spuneti mie cum toata lumea e corecta si se scrie numai pe bune! Presa si online-ul sunt guvernate de INTERESE materiale si se ajunge la lucruri jenante doar pentru trafic si audienta!!!

    Si ultimul punct. Nu am contestat imaginea eMag ca si magazin on-line per ansamblu. Dupa cum spuneam are si parti bune (garantia de retur de 30 zile). Am facut referire strict la segementul Apple.

  9. Din experienta mea, politica eMAG se poate rezuma la urmatorul banc:

    “”Angajăm vânzătoare”
    Se prezintă o fătucă la interviu, patronul o ia şi o prelucrează:
    ” Fată dragă, noi nu zicem NU la clienţi, chiar dacă nu avem produsul în stoc. îi aburim, îi amânăm. ”
    Zis şi făcut – trece o lună, prinde fata manevra, intră un cetaţean:
    – Mănuşi aveţi?
    V: păi, sigur. de care sa fie? de piele? tricotate?
    – de piele, normale.
    V: cu un deget, cu 2 cu 5?
    – normale, cu 5.
    V: albe, roşii, verzi?
    – negre, normale.
    V: le purtaţi la palton sau la jachetă?
    – la palton, că vine iarna.
    V: domnule, eu vă propun să veniţi mâine cu paltonul, să vedem ce se asortează.
    Pleacă omul fericit că-l bagase cineva în seamă, dar – când să iasă pe uşă – intră val-vârtej un tip hiper-furios, cu un colac de budă într-o mână şi cu o placă de faianţă în cealaltă:

    – Cucoană, uite: ăsta-i capacul de la budă, asta-i nuanţa la faianţa, curu’ ţi l-am arătat ieri: – ACUMA ÎMI DAI HÂRTIE IGIENICĂ???? ”

    Conform experientei mele, iti dau informatii false numai sa vanda. Uita ca unul din secretele succesului comertului online este reclama clientului.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*