Ce treaba are reclama cu critica?

Stim cu totii ca eMag mai are inca de demonstrat cit de “curat” lucreaza, dar asta e o cu totul alta poveste.

Istoria de astazi m-a socat: unui blogger care facea reclama eMag i-a fost inchis contul de ProfitShare pentru ca a postat un top al preturilor mari practicate de resellerii Apple din Romania.

Ca sa fiu sincer, mi s-a parut ciudat faptul ca eMag a inceput sa urce atit de mult in blogosfera in ultima vreme. Dar mi-am dat seama ca nu erau decit posturi platite sau bloggeri mici care incercat sa faca un ban prin sistemul ProfitShare.

ProfitShare, pentru cei carora nu le este familiar termenul, este un fel de reclama prin care tu postezi un banner la tine pe blog/site si toti cei care ajung sa cumpere acel produs dupa ce au apasat pe banner te ajuta pe tine sa castigi niste maruntis. O fac toate marile companii de afara si cele romanesti au prins gustul.

Un banner postat pe un blog ar costa mult mai mult daca ar fi fost platit la numar de afisari si nu la produse cumparate in urma unui click, asa ca afacerea este foarte avantajoasa pentru magazine.

Dan Paul a postat astazi dimineata un articol despre preturile nerealist de mari ale resellerilor din Romania. Concluzia lui a fost simpla:

Locul 1 si coronita de bisnitar se acorda:

EMAG

Daca gasiti undeva mai SCUMP va dam diferenta inapoi!!!

Nimic neasteptat – este vorba de o informatie publica. Discutam despre un MacBook Pro, care pe apple.com costa in jur de 1400 dolari. Resellerii romani il vand pentru aproape 2000 dolari. Dan a observat ca eMag are pretul cel mai mare de pe piata romaneasca.

Atentie: Nu discuta nimeni politica de preturi – oricine e liber sa vanda produsele cu adaos comercial de 40%. Atit resellerii cit si cei care vand produse Apple “pe sub mana” speculeaza, de fapt, lipsa MacBook Pro-urilor de pe piata romaneasca si isi permit sa ridice preturile.

Dan Paul i-a numit pe toti acestia “Bisnitari”. Dictionarul de sinonime al Limbii Romane spune ca “Bisnitar” este sinonim cu “speculant”. Exact situatia de care discutam mai devreme.

Ne luam jucariile…

Citeva ore mai tarziu, Dan a primit o notificare de la eMag, prin care era anuntat ca i-a fost desfiintat contul de ProfitShare. Cu alte cuvinte, dupa ce le-a facut reclama timp de citeva saptamani, eMag este deranjat de un articol si refuza sa mai plateasca.

eMag face greseala dupa greseala. Probabil ca nu vor pierde prea mult din povestea asta. Pina la urma pot sa plateasca 5 articole favorabile pe tot atitea bloguri mari si toata lumea o sa-i laude. Nu este prima data cind mari companii romanesti fac asta.

Altceva mi se pare anormal: faptul ca trebuie ca oricine sa stea cu frica si ca nu scrie nimic despre afacerile marilor companii. Daca Dan posteaza un banner la el pe blog inseamna ca trimite userii sa cumpere un produs de la eMag.

update: Am dat si de “Termenii si conditiile eMag ProfitShare”. Au tinut sa mentioneze de 2 ori (in art. 3 si 6) povestea cu Imaginea lezata:

“Afiliatul e obligat sa nu aduca atingere imaginii si/sau intereselor Furnizorului prin orice activitati pe care le intreprinde sau forme de comunicare pe care le practica.”

Sa inteleg ca, daca Dan ar fi publicat clasamentul preturilor foarte mari si eMag iesea tot pe primul lor, dar nu ii facea “bisnitari”, era OK articolul? Mi se pare mie, sau asta mentionea respectiva din “Termeni si Conditii” este mult prea generala si e scrisa de o firma care vrea sa aiba la mana afiliatii?

Hei, eMag, inca nu e tarziu sa scoateti povestea asta din TOS si sa refaceti contractul cu Dan dupa o portie de scuze oficiale (daca el mai accepta). Demonstrati maturitate!

Romania nu e America

Nu odata am scris despre chestiile care nu imi convin la Amazon, MacMall, Apple sau alti mari comercianti. Crezi ca nu m-au mai platit cind a fost vorba de reclama? In niciun caz. Si asta nu pentru ca nu le pasa cine si ce scrie despre ei, ci pentru ca ei stiu ca vor avea mai mult de castigat dintr-un banner permanent pe blogul meu decit ar pierde in urma unui articol care sta pe prima pagina doua saptamani.

In USA, marile bloguri au departamente de publicitate total separate de cele editoriale. Tocmai de aceea s-a intimplat ca articole care criticau la sange companii de telefonie mobila sau produse si servicii sa fie publicate in aceeasi pagina cu bannere care promovau aceleasi companii. (vezi cazul Engadget). Atit cititorii, cit si sefii acelor companii au observat ridicolul situatiei si si-au continuat afacerile.

O blogosfera guvernata de frica?

Practicile de acest gen nu sunt straine de blogosfera romaneasca. Mi s-a spus deja de mai multe ori, sa mai domolesc tonul pentru ca au fost companii (nu dau numele celor care sunt operatori GSM in Romania) care nu mai vor sa mai faca reclama pe boio.ro pentru ca i-am criticat in nu-stiu-ce articole.

Nu imi pasa de banii lor pentru ca este mai important pentru mine si pentru cei care ma citesc sa critic greselile atunci cind ei le fac si sa-i laud, daca merita.

Exista insa bloggeri, care prefera sa taca sau sa inchida ochii atunci cind eventuali sponsori le arunca niste maruntis. Prefer sa nu dau nume, dar sunt curios citi dintre bloggerii din Romania vor da mai departe acest articol si vor sanctiona greseala eMag sau a altora de genul lor.

Un reprezentant al eMag spunea intr-un comentariu lasat pe blogul lui Dan Paul:

“…Avem destui afiliati cu care dezbatem lucuri in contradictoriu, nu critica este problema atat timp cit este una civilizata”

Sunt convins ca eMag isi permite sa faca astfel de gesturi pentru ca blogul lui Dan este unul mic, aflat la inceput. Daca se certau cu altii mai mari, poate ca nu “si-ar fi luat jucariile”.

Mi se pare interesant ca angajatul eMag nu a lasat niciun comentariu la postul lui Dan in care erau detaliate preturile. Sa fi explicat care este procedura de stabilire a lor si motivatia pentru care un MacBook Pro este vandut la pretul cel mai mare din Romania.

Este normal ca si companii de genul eMag sa isi vanda produsele prin cine vor. Gestul lor de astazi nu este ilegal, ci doar foarte gresit sau chiar imoral. Dar blogosfera romaneasca nu este suficient de matura si de independenta sa sanctioneze “lipsa de caracter”.