Cum intelege eMag sa isi recompenseze partenerii

Ce treaba are reclama cu critica?

Stim cu totii ca eMag mai are inca de demonstrat cit de “curat” lucreaza, dar asta e o cu totul alta poveste.

Istoria de astazi m-a socat: unui blogger care facea reclama eMag i-a fost inchis contul de ProfitShare pentru ca a postat un top al preturilor mari practicate de resellerii Apple din Romania.

Ca sa fiu sincer, mi s-a parut ciudat faptul ca eMag a inceput sa urce atit de mult in blogosfera in ultima vreme. Dar mi-am dat seama ca nu erau decit posturi platite sau bloggeri mici care incercat sa faca un ban prin sistemul ProfitShare.

ProfitShare, pentru cei carora nu le este familiar termenul, este un fel de reclama prin care tu postezi un banner la tine pe blog/site si toti cei care ajung sa cumpere acel produs dupa ce au apasat pe banner te ajuta pe tine sa castigi niste maruntis. O fac toate marile companii de afara si cele romanesti au prins gustul.

Un banner postat pe un blog ar costa mult mai mult daca ar fi fost platit la numar de afisari si nu la produse cumparate in urma unui click, asa ca afacerea este foarte avantajoasa pentru magazine.

Dan Paul a postat astazi dimineata un articol despre preturile nerealist de mari ale resellerilor din Romania. Concluzia lui a fost simpla:

Locul 1 si coronita de bisnitar se acorda:

EMAG

Daca gasiti undeva mai SCUMP va dam diferenta inapoi!!!

Nimic neasteptat – este vorba de o informatie publica. Discutam despre un MacBook Pro, care pe apple.com costa in jur de 1400 dolari. Resellerii romani il vand pentru aproape 2000 dolari. Dan a observat ca eMag are pretul cel mai mare de pe piata romaneasca.

Atentie: Nu discuta nimeni politica de preturi – oricine e liber sa vanda produsele cu adaos comercial de 40%. Atit resellerii cit si cei care vand produse Apple “pe sub mana” speculeaza, de fapt, lipsa MacBook Pro-urilor de pe piata romaneasca si isi permit sa ridice preturile.

Dan Paul i-a numit pe toti acestia “Bisnitari”. Dictionarul de sinonime al Limbii Romane spune ca “Bisnitar” este sinonim cu “speculant”. Exact situatia de care discutam mai devreme.

Ne luam jucariile…

Citeva ore mai tarziu, Dan a primit o notificare de la eMag, prin care era anuntat ca i-a fost desfiintat contul de ProfitShare. Cu alte cuvinte, dupa ce le-a facut reclama timp de citeva saptamani, eMag este deranjat de un articol si refuza sa mai plateasca.

eMag face greseala dupa greseala. Probabil ca nu vor pierde prea mult din povestea asta. Pina la urma pot sa plateasca 5 articole favorabile pe tot atitea bloguri mari si toata lumea o sa-i laude. Nu este prima data cind mari companii romanesti fac asta.

Altceva mi se pare anormal: faptul ca trebuie ca oricine sa stea cu frica si ca nu scrie nimic despre afacerile marilor companii. Daca Dan posteaza un banner la el pe blog inseamna ca trimite userii sa cumpere un produs de la eMag.

update: Am dat si de “Termenii si conditiile eMag ProfitShare”. Au tinut sa mentioneze de 2 ori (in art. 3 si 6) povestea cu Imaginea lezata:

“Afiliatul e obligat sa nu aduca atingere imaginii si/sau intereselor Furnizorului prin orice activitati pe care le intreprinde sau forme de comunicare pe care le practica.”

Sa inteleg ca, daca Dan ar fi publicat clasamentul preturilor foarte mari si eMag iesea tot pe primul lor, dar nu ii facea “bisnitari”, era OK articolul? Mi se pare mie, sau asta mentionea respectiva din “Termeni si Conditii” este mult prea generala si e scrisa de o firma care vrea sa aiba la mana afiliatii?

Hei, eMag, inca nu e tarziu sa scoateti povestea asta din TOS si sa refaceti contractul cu Dan dupa o portie de scuze oficiale (daca el mai accepta). Demonstrati maturitate!

Romania nu e America

Nu odata am scris despre chestiile care nu imi convin la Amazon, MacMall, Apple sau alti mari comercianti. Crezi ca nu m-au mai platit cind a fost vorba de reclama? In niciun caz. Si asta nu pentru ca nu le pasa cine si ce scrie despre ei, ci pentru ca ei stiu ca vor avea mai mult de castigat dintr-un banner permanent pe blogul meu decit ar pierde in urma unui articol care sta pe prima pagina doua saptamani.

In USA, marile bloguri au departamente de publicitate total separate de cele editoriale. Tocmai de aceea s-a intimplat ca articole care criticau la sange companii de telefonie mobila sau produse si servicii sa fie publicate in aceeasi pagina cu bannere care promovau aceleasi companii. (vezi cazul Engadget). Atit cititorii, cit si sefii acelor companii au observat ridicolul situatiei si si-au continuat afacerile.

O blogosfera guvernata de frica?

Practicile de acest gen nu sunt straine de blogosfera romaneasca. Mi s-a spus deja de mai multe ori, sa mai domolesc tonul pentru ca au fost companii (nu dau numele celor care sunt operatori GSM in Romania) care nu mai vor sa mai faca reclama pe boio.ro pentru ca i-am criticat in nu-stiu-ce articole.

Nu imi pasa de banii lor pentru ca este mai important pentru mine si pentru cei care ma citesc sa critic greselile atunci cind ei le fac si sa-i laud, daca merita.

Exista insa bloggeri, care prefera sa taca sau sa inchida ochii atunci cind eventuali sponsori le arunca niste maruntis. Prefer sa nu dau nume, dar sunt curios citi dintre bloggerii din Romania vor da mai departe acest articol si vor sanctiona greseala eMag sau a altora de genul lor.

Un reprezentant al eMag spunea intr-un comentariu lasat pe blogul lui Dan Paul:

“…Avem destui afiliati cu care dezbatem lucuri in contradictoriu, nu critica este problema atat timp cit este una civilizata”

Sunt convins ca eMag isi permite sa faca astfel de gesturi pentru ca blogul lui Dan este unul mic, aflat la inceput. Daca se certau cu altii mai mari, poate ca nu “si-ar fi luat jucariile”.

Mi se pare interesant ca angajatul eMag nu a lasat niciun comentariu la postul lui Dan in care erau detaliate preturile. Sa fi explicat care este procedura de stabilire a lor si motivatia pentru care un MacBook Pro este vandut la pretul cel mai mare din Romania.

Este normal ca si companii de genul eMag sa isi vanda produsele prin cine vor. Gestul lor de astazi nu este ilegal, ci doar foarte gresit sau chiar imoral. Dar blogosfera romaneasca nu este suficient de matura si de independenta sa sanctioneze “lipsa de caracter”.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

20 Comments

  1. Ce coincidenta ciudata, cand am inceput sa citesc postul am crezut ca si-a schimbat logo-ul compania Dante international, asta e numele companiei din spatele Emag, cand de fapt era numele bloggerului. LoL … Compania Dante International nu vrea sa se mai joace cu blog-ul lui Dante … got to admit is pretty funny :)

  2. @Ionut Staicu: simplu fapt ca au asa ceva in TOS este si mai grav. Un TOS pentru ProfitShare trebuie sa spuna cum afisezi bannerele, in ce forma si cum nu trebuie sa alterezi codul sau cum sa faci sau nu sa mearga pluginul facut de tine pentru ProfitShare eventual, nu ca nu ai voie sa scrii despre chestii care sunt total reale si publice.

  3. In România nimic nu te mai mira. Totuși, 90% din blog-uri promovează articole contra cost, cum spuneau tu, maruntisiuri. Atâta timp cât ei practica aceast lucru sunt supusi unor astfel de situații : dacă nu mai scrii bine despre mine îți tai macaroana.
    Asta s-a întâmplat datorită lipsei generale de verticaliate. Dacă pupi in c… o firma sau un produs risti sa te taie de la plata când nu-i mai pupi.
    Din păcate in Ro nu te poți lua niciodată după un review făcut de un blogger pentru ca aproape in 100% din cazuri este plătit. Nu exista jurnalism adevărat. Scopul blog-ului a ajuns sa fie doar unul pur comercial, nu de informare. Si asta e valabil chiar si la cei consacrati. Am prieteni in industrie care îmi spun ca plătesc de la 1000 € pana chiar si 5000 € pentru un review pozitiv.

  4. Apropo de bijnita…colegul tau vinde gift card-uri iTunes cu 15$ pentru 10$ valoare. Asta ce este ? Bijnita ! Si încă in ce fel !

  5. @Dan: asa o fi, dar nu are serviciu de ProfitShare.
    Dupa cum spuneam, nu discuta nimeni preturile eMag. Sau cel putin mie nu imi pasa (in articolul de fata) ce vind si la ce pret. Gestul lor de astazi este cel care merita artat cu degetul si capul plecat al blogosferei.

  6. Hai să ne gândim logic, dacă Dante consideră că eMAG fac bișniță și sunt de rahat, de ce ar mai vrea să participe la Profishare? Ar fi trebuit să renunțe el. Dacă eMAG nu ar avea prețuri mai mari, ceea ce nu e totdeauna adevărat, de unde ar putea plăti partenerii care le fac reclama?

    Pe de altă parte, este foarte adevărat că pentru mulți blogul este o afacere și trebuie privit ca o afacere.

  7. @Dan: noroc cu preturile lor mari ca doar asa pot sa plateasca bloggerii care le fac reclama :) Oare ce s-ar face daca nu ar fi pe locul 1 in clasamente de genul celui mentionat de Dan.

    Hai sa fim seriosi si sa gandim cu adevarat logic. Sunt o gramada de companii/oameni din Romania care s-au ridicat cu ajutorul presei/blogurilor si care dupa aia dau cu batul in balta. Blogul tau este o afacere. Dar oare poti sa critici cu adevarat cind cineva merita?

  8. @ dan
    Pt gift cards ce alternative ai si cat costa? Daca le comanzi de pe apple US, presupun ca ar trebui sa-ti vina in posta si tare mi-e ca iesi mai scump.

  9. Întrebarea este: merită cu adevărat criticați? Cu ce au greșit ei?
    Dacă eMAg reușesc să vândă cu prețuri mari pe o piață în criză merită înjurați? Sau merită lăudați?

  10. @Dan: ai un articol intreg mai sus. Ti se pare ca nu au gresit cu nimic in toata povestea?

    Dupa cum am mai spus, nu imi pasa ce vind si la ce preturi. Cind am vrut sa cumpar ceva de pe net, din Romania am luat din alta parte, pentru ca am gasit mai ieftin.

    Cind o sa merite eMag o sa-i laud. Deocamdata mai au de lucru la capitolul “imagine”

  11. in sfarsit, cu ajutorul unora, acum am inteles de ce au preturi duble…saracii de ei.. pentru a platii niste bloggeri ..
    :((
    da, chiar imi vine sa le plang de mila…
    Hai sa facem un apel catre toti romanii pentru a platii triplu!

  12. @Dan
    Nu m-am referit la eMag ca si concept sau magazin. eMag are si partii si servicii bune (vezi garantia de returnare de 30 zile). Am facut referire strict la produsele Apple.
    Faptul ca vin 80 de copilasi de bani gata sa dea pe un iPad 2 1000 euro nu inseamna ca piata asta cere… Asta e specula. Stii ca produsul e cerut de multi si il aduci la niste preturi astronomice ca sa faci profit in 2-3 zile!

    Asta e Romania din pacate! Toti pusi pe capatuiala AZI, nu maine!

    Faptul ca am aderat la profitshare a fost o joaca mai mult! Nu mai repet greseala. Prefer sa nu depind de tot felul de conditii avantajoase pentru unii!

  13. @Dan P: da-mi voie sa nu fiu de acord ca asta se intampla doar in Romania pentru ca ne este noua in fire ca natiune sa fim speculanti. ca idee, primele iPad 2 cumparate in US au ajuns imediat pe eBay unde s-au si vandut cu mii de dolari, oamenii au stat la coada si apoi si-au vandut locul pe sume mai mari decat pretul iPadului, etc, etc, asta ca sa nu mai spun ca am vazut recent pe CNN un reportaj despre businessul de resell la preturi duble si chiar triple al produselor Apple inainte sa ajunga oficial pe piata locala, asta neimpiedicand un mare numar de early adopters sa stea la coada cu o zi inainte in fata magazinului cu pricina ca sa-si ia ipad 2 la 1500usd.

    in alta ordine de idei, trebuie mentionat ca fata de US unde nu exista TVA ci doar o taxa locala relativ mica, la noi pe langa pretul produsului se mai adauga si 24% TVA, care duce pretul de la 1400 la aproape 1750, apoi transportul (ca n-avem noi volume cat sa justifice o legatura directa cu China, asa ca ne ajung din US), care sa zicem ca mai e in jur de 50usd deci marginul eMag e sub 10%, ceea ce mie unul nu mi se pare exagerat.

    evident, exista si solutii mult mai ieftine, de la prietenul care pleaca in State si iti aduce un laptop in geanta pana la intermediari care cumpara pentru tine contra unui comision, dar overall diferentele nu sunt uriase, mai ales daca ai o firma prin care iti poti deduce TVA-ul.

  14. Sa zicem ca nu e prima data cand eMAG are preturi mari la multe produse fata de alte magazine care vand aceleasi produse, iar faza cu profitshare este o prosteala pe fata, noi i-am dat afara dupa 3 zile, pentru ca ne ocupau spatiul de reclama aiurea.

    Nu se merita, mai sigur esti cu adsense care desi da un cent pe click dar e sigur si pot sa scriu ce vreau de google fara sa imi fie frica ca imi taie contul.

    TACTICA PUMNULUI IN GURA se poarta din nou sub denumirea eMAG, care vrea sa devina amazonul romaniei

  15. Culmea este ca eu sunt client e-mag si comand saptamanal GPS-ri de la ei cate 5-8 Buc. pentru ca nu gasesc in alta parte pret mai bun si politica vizavi de inlocuirea defectelor(30 zile money back)…dar nu stiam ca-s chiar asa de magari si ca vai doamne i ataca orice replica…asta seamna cumva cu ,,politica comunista” in care ai voi sa vorbesti..dar doar de bine !

  16. Mi se pare simpla problema: conform ToS, daca magazinul nu te (mai) vrea, te scoate si gata. Doar pt ca le aduci vanzari nu inseamna ca iti datoreaza ceva mai mult decat comisionul. La fel fac toate sistemele de afiliere din Romania. Si Coca-Cola a renuntat recent la Rooney pt ca au considerat ca le este lezata imaginea, desi omul le aducea bani.

    Asta cu frica in blogosfera nu se pune, pt ca inca de la inceput se stia ca se poate intampla asa ceva. E un risc, pe cand frica presupune ca te ia ceva pe nepregatite.

    Pentru cine a zis ca exista bloggeri platiti cu 1000-5000 €: unde? Vreau si eu! N-am vazut un ban pt vreun review pana acum, cu exceptia campaniei Seagate-PC Garage, dar nimeni nu m-a intrebat daca scriu de bine sau de rau sau nu mi-a schimbat o virgula din text.

    Daca maine as fi eliminat din Profitshare, as zice “a fost frumos cat a durat, dar e dreptul lor sa nu ma vrea”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*