Plata cu card in Romania

Ma minunez tot mai mult de faptul ca romanii nu inteleg cit de comod este sa platesti cu cardul si sa nu stai cu portofelul doldora de bancnote. Si poate tocmai de aia mi se par ciudate anumite afise si obiceiuri ale bancilor de pe la noi.

Numai astazi am dat peste trei situatii care i-ar parea ciudate si ridicole oricarui cetetean dintr-o tara vestica.

La banca in Romania

Am fost la Banca Transilvania sa mut niste bani dintr-un cont in altul. Prima filiala mi-a cerut Cartea de Identitate si fara ea nu am putut sa-mi verific nici macar soldul. Mi s-a parut normal. Am recuperat documentul de acasa si am ajuns la o alta filiala. Aici in Bancomat nu mai erau suficienti bani. Le-am intrebat pe angajate cind se realimenteaza bancomatul si mi s-a raspuns evaziv: “in urmatoarele ore”. Alternativele mele de client al Bancii Transilvania era sa merg la o alta filiala, sa astept citeva ore sau sa scot banii de la ghiseul bancii si sa fiu comisionat.

Numai mie mi se pare absurda situatia?

Mi s-a spus ca cu un Cont de Online Banking se rezolva totul mai usor. Excelent! Vreau si eu unul. Pentru asta, Banca iti cere sa platesti un abonament lunar, sa semnezi un contract sa ti se dea un Token (o jucarie care genereaza coduri) si care daca se strica sau daca o pierzi esti bun de plata.

Am semnat actele si cind sa mi se dea Token-ul angajata de la Banca mi-a spus ca nu le merge sistemul si ca nu poate sa finalizeze contractul.

Iar eu tot nu aveam banii in mana.

Citeva ore mai tarziu am ajuns la un alt bancomat al aceleiasi banci. Le intreb pe angajate daca au suficient de multi bani si mi se spune ca bancomatul e doldora. DOAR ca nu pot sa scot mai mult de 9000/zi si numai pina la 10 tranzactii de maxim 4000 RON.

Wait, WHAT? Nu erau banii mei?

La banca in America

Ma feresc sa fac comparatii, dar imi dau seama cit de “pe dos” e situatia din Romania. In cinci ani de zile am fost pus in situatii similare si in Statele Unite. Dar s-au rezolvat imediat.

Am mers la Bank of America sa scot o suma mai mare de bani: angajata de la ghiseu mi-a dat banii pe loc, fara probleme.

Am vrut online banking – am semnat un singur formular si apoi am intrat pe bankofamerica.com si mi-am facut tranzactiile online imediat. Nu ai nevoie de SMS sau Token, totul e gratuit si merge din orice Browser. Ba chiar au si aplicatie pentru iPhone si iPad cu o interfata nativa foarte usor de navigat.

In urma cu un an eram in vizita prin California si am avut nevoie sa scot de pe card o suma mai mare chiar duminica seara.

Am sunat la numarul de urgenta al Bank of America si le-am explicat situatia. Mi-au pus citeva intrebari legate de cont si 2 minute mai tarziu as fi putut sa scot si 5000 dolari de pe card daca vroiam. Exista si la ei o limita de 5-700 dolari pe zi. Dar asta nu inseamna ca nu poti fi ajutat cu un simplu telefon sa ai acces gratuit la banii tai, exact atunci cind ai nevoie.

OZN-ul din in autobuz

Am circulat vreme de aproape o ora cu diferite autobuze din Constanta. In toate am vazut o jucarie noua si m-am bucurat sa vad ca devenim si noi mai moderni. Un Masercard PayPass era cocotat pe o bara in fiecare autobuz.

Ghici cite persoane au stiut ce e ala, s-au uitat la el sau au incercat sa-l foloseasca? Niciun calator. Mi-am propus sa-l testez cu prima ocazie sa vad daca e macar pus in functiune. Dar am mari indoieli.

Cumpara cu cardul si primesti stickere

Mi-a placut sa vad ca MasterCard si diferite banci incurajeaza cumparatorii sa nu foloseasca bani cash ci cardul la piata. Ba chiar am primit un sticker si magneti de plastic cind am cumparat ceva de la Cora si am folosit cardul.

Problema mai mare este cu vanzatorii. Daca mergi la Mall vei vedea ca existe magazine cu 5 POS-uri de la diferite banci. Niciodata nu am inteles rostul lor. In urma cu ceva timp am cumparat un produs de la un magazin, am platit cu cardul si apoi mi-am adus aminte ca mai aveam ceva de luat. Sa fi vazut privirea plina de ura a vanzatoarei cind m-a intrebat: CUM? Iar platiti cu cardul?

Da, i-am raspuns, e vreo problema? Pai noi suntem taxati la fiecare tranzactie, mi-a raspuns ea.

Atunci inteleg de ce majoritatea magazinelor nu accepta plata cu Card.

17 Comments

  1. Faza cu cardurile in Romania :

    Un cetatean strain + un American Express Gold sau Platinum = Imposibilitate de plata in Romania, sistemul de la bancpost blocat. A platit tot ce se putea plati in Tokyo, Egipt, UK, Italia,Elvetia, in Romania a dat cu eroare. Cert e ca era un client vechi si foarte serios, fara niciun ban in cont putea sa-si comande un Ferrari si banca nu zicea nimic. In romania nici o apa plata nu isi cumpara.—– ” Ma minunez tot mai mult de faptul ca romanii nu inteleg cit de comod este sa platesti cu cardul si sa nu stai cu portofelul doldora de bancnote. Si poate tocmai de aia mi se par ciudate anumite afise si obiceiuri ale bancilor de pe la noi.” —-> Pentru asta ti-ai raspuns singur la intrebare. La cata bataie de cap e cu scosul banilor, chiar merita sa stai pe banii tai dupa astia ? Poate mori in prin spital ca a dat un dobitoc peste tine, ai nevoie de Cash, nu de un plastic aproape imposibil de utilizat. Pentru sume foarte mari , cont bancar. Vrei sa iti mai cumperi cate ceva de pe net, 2-300 Euro pe card ca sa nu faci multe drumuri la banca… Nu de alta dar poate te trezesti fara bani dupa ce ai platit o friptura si o salata intr-un restaurant. Inca suntem in codru, pana dovedesti ca n-ai cheltuit tu toti banii, mori.

  2. Afaceristii romanii gandesc diferit. Mult diferit de ce ar trebui pentru o economie functionala corect. Un exemplu de la mine din oras: o colega de facultate lucreaza la un hotel renumit din Sibiu, un hotel cu o mare traditie in oras. Imi spune ca maxim unu.. doua etaje sunt ocupate din hotel cu hotel (el are 4 etaje). Intru pe booking.com si vad ca mai este 1 camera libera, o intreb de ce mai au o camera libera pe booking daca ei in realitate au 2 ejaje libere (vreo 30…40 camere). Explicatia halicinanta: hotelul respectiv pune numai 10 camere pe booking.com pentru ca aia le tin un comision prea mare! ( 10 %) Adica stau aia cu hotelul jumate gol ca nu vor sa plateasca 10% comision celui care le aduce clineti la hotel!

  3. Am fost in Londra si acolo, totul, absolut totul se poate plati cu cardul. Nimeni nu are chash, pentru ca nu au nevoie. In momentul cand am fost la aeroport, pentru a putea iesi din parcare a fost nevoie de o lira, moment in care cumnatul meu a inceput sa caute o lira prin diverse locuri. Ideea e ca acolo orice se poate plati cu cardul, pana si bacsisul se poate plati tot cu cardul. De ce la noi, in Romania exista inca asa numita “retinere” in plata cu cardul ?
    Sa fie oare inca o lipsa in evolutia noastra ?
    O lacuna in sistemul bancar ?

  4. Comerciantii din Romania se feresc de plata cu cardul nu pentru ca ar fi ceva greu de implementat ci pentru ca nu vor putea sa mai faca smecherii.

    Va fi mai dificil cu evaziunea fiscala, chelnerii vor sta cu frica ca nu vor mai primi bacsisuri si lista poate continua.

  5. @marius: am vazut asta la toate marile hoteluri din lume. Fiecare hotel da citeva camere cite unui site din asta si le tine doar pt asa ceva. In Romania e cunoscut booking.com, dar cind ai un Hotel in Miami si 20 site-uri care vor sa li se rezerve cite 3-4 camere deja ai juma de hotel vandut lor.

  6. @skinnerul: 5 ani? cel putin 15-20 dupa parerea mea.
    Nu este deloc normal ce se intampla. Eu am avut “placuta” surpriza sa aflu anul acesta atunci cand am vrut sa imi refinantez un credit la Unicredit ca banca mea Raiffeisen a emis si inregistrat in baza de data a Biroului de Credit un card de cumparaturi in cuantum de 10 000 lei pe numele meu fara sa ma intrebe si sa imi ceara acceptul. Cand am intrebat de ce am acest card si cum a fost el emis toti functionarii de la banca imi raspundeau cu o intrebare: cum adica nu l-ati solicitat? Am raspuns si eu printr-o somatiei in care am cerut radierea cardului si mentiunii la Biroul de Credit in 3 zile lucratoare altminteri sa imi prezinte in copie formularele cu semnatura mea in privinta cardului emis. Mi-au dat raspunsul in 4 zile insa radiasera cardul in 2. Pe de alta parte banca mea din Londra HSBC imi trimite filele de cec, corespondenta si imi raspunde si rezolva problemele 24 din 7 telefonic pe chetuiala lor. Deci ? fara comentarii.

  7. Daca iti spun ca totul tine de oamenii care lucreaza in agentie ma crezi?Angajatii nu isi fac treaba asa cum ar trebui, nu se pune accent pe relatia cu clientul si pe cate produse pot sa ii vinzi si gata.Daca ai o problema dupa sa fi sanatos ca o sa te plimbi de la un ghiseu la altul.Si la noi se poate mari limita maxima care o poti retrage cu cardul dar trebuie sa existe bunavointa din partea angajatului si sa sti ca dureaza cateva minute aceasta modificare si poate fi facuta si prin telefon cu cateva intrebari de control.OZN-ul sa sti ca functioneaza.De folosit mai greu atata timp cat oamenii inca stau la coada cand li se vireaza salariul sa retraga toata suma si dupa asta intra in agentie si mai sta la o coada sa isi plateasca facturile lucru care se poate face direct cu cardul sau prin debitare directa.Dar oamenii nu intaleg inca utilitatea cardului si le este frica sa il foloseasca oricat le-ai explica.Exista servicii de internet banking, mobile banking si phone banking dar trebuie promovate si explicate clientilor dar trebuie bunavointa din partea angajatului bancii.Deci totul tine de OM.

  8. Adrian
    Este ceva ceea ce nu inteleg. In primul rand ai mentionat faptul ca vrei sa muti bani dintr-un cont in altul , apoi ca in bancomat nu mai erau bani iar apoi ca ti s-a propus un cont de online banking. Acuma scuza-mi ignoranta dar eu stiu ca prin bancomat nu poti sa muti banii intre conturi, si nici cu contul online sa retragi numerar de la bancomat.
    2. Faptul ca nu poti ridica o anumita suma de la bancomat denota faptul ca banca protejeaza conturile clientului in cazuri de frauda (cand carduri furate sunt utilizate) + ca exista obligativitatea raportarii la BNR in aceeasi zi a retragerilor ce depasesc un anumit plafon
    3. Nu-ti recomand compararea sistemului bancar si tehnlogia din America cu cea din Romania. Este la fel ca si cum ai compara un iphone 4 cu 0 Motorola banana aparut undeva prin 2000. Si asta nu din cauza tehnologiei in sine ci datorita diferentelor de mentalitate si cadrului juridic/legislativ intre cele doua. Ce am scris aici ia ca o completare la pct 2 ref la raportarile cerute.

  9. @marius Daca un turist iti rezerva o camera prin booking.com si tu nu poti sa onorezi comanda (camera) esti obligat prin conditiile contractuale sa ii dai turistului contravaloarea camerei. Indiferent cu cat timp inainte il anunti ca nu mai poti sa ii cazezi le platesti despagubiri egale cu valoarea rezervarii. Din acest motiv pe booking.com nimeni nu trece mai mult de 3 – 4 camere. Imagineaza-ti ce ar insemna un grup de 10 camere rezervate pentru 7 zile pe care din diverse motive sa nu poti sa onorezi…… 10 * 7 * pretul camerei….
    Booking.com te avertizeaza prin emailuri si telefoane cand se epuizeaza camerele si poti sa suplimentezi pentru perioada respectiva.

  10. @Cristian: Ai inteles foarte bine. Vroiam sa mut bani dintr-un cont (Unul cu dobinda) in altul (cont curent legat de Card). Mi s-a propus Online Banking si apoi, banii mutati in contul curent vroiam sa-i scot de la bancomat. Altfel eram taxat 170 RON ca sa-mi scot banii mei din banca.

    2. E normal ca banca sa ma protejeze si sa puna un plafon minim. Dar la fel de normal este sa pot sa merg intr-o filiala sau sa discut cu cineva la telefon si sa le spun ca vreau sa-mi scot toti banii sau o anumita suma de pe card fara sa am limite, in cazuri speciale.

  11. Adrian,
    Nu laud sistemul romanesc, dar se intampla si la case mai mari. In iulie-august am fost in US, Minneapolis si New York. Intamplarea a facut sa imi ramana 100 de euro cash in portmoneu (pur si simplu o luasem in caz de nevoie). Am incercat de cateva ori sa o schimb in dolari la diverse banci in ambele orase. Nu pot sa spun cat de urat s-au uitat la bancnota aia, si cat de penibili au fost. Ba au refuzat, ba brusc le-a picat sistemul si ma trimiteau la alta banca. Daca ma duceam cu RON-i ii mai intelegeam, dar euro?

  12. @Cristi: eu am cerut odata de la Bank of America Euro si am negociat cu ei in favoarea mea dar am facut asta cu o saptamana inainte. Asta pt ca ei nu tin valute straine in banca. Cel putin asa spuneau.

  13. ai ales banca gresit. singura banca care te scuteste de dureri de cap din Romania este ING.
    este exact ca la apple: odata ce ai folosit iMac iti pare rau ca nu ai inceput mai devreme…

    ti-o spune un om care a lucrat anterior cu urmatoarele banci, avand experiente foarte negative la toate : Raiffeisen, BRD, BCR, Bancpost

  14. Odata cu noua interfata web, Transilvania a lansat si aplicatii pentru Iphone si Android … Merg destul de okay, pacat ca necesita iOS 4+.

  15. Totusi nimeni nu a pus punctul pe I in discutie. De ce comerciantii de la noi se feresc sa primeasca plati cu cardul. Simplu pentru ca Banca comisioneaza cu 2-5 % tranzactia propriu zisa, comerciantul primeste banii cu intirziere, iar la mutarea banilor in alte conturi scoaterea lor ori tranzactii intre alte conturi este din nou comisionat. Nu mai pun la socoteala costul lunar al terminalului linia telefonica fixa sau mobila. Vorbesc de micii comercianti pentru ca poate cel putin la magazinele cu rulaj sunt alte comisioane la plata cu card bancar.

    Nici eu nu imi explic de ce unele magazine au 3-5 POS uri pentru ca la cite tranzactii au lunar au nevoie doar de unul iar ele oricum genereaza costuri lunare chiar dca nu le folosesti. In plus mai este si lenea vanzatoarelor care trebuie sa trateze in acte putin diferit o vanzare cu card fata de una cash.

    De exemplu eu am Imprinter si platesc 3 % per tranzactie + alte comisioane bancare, pentru mine insa plata cu cardul a adus o sporire a incasarilor neavind aceasta modalitate de plata pierdeam sigur clienti multi, dar fiecare vede altfel lucrurile.
    De ce nu este si la noi ca la americani pentru ca tranzactiile sunt mai putine iar sumele mai mici simplu nu ?

    Un client din State chiar imi spunea ca la ei sint niste mici terminale ce se ataseaza la BB si poti trage automat cardul si face tranzactia instant.

    Legat de BT cu siguranta ai intilnit o `moscaita` ca majoritatea celor de la BT, una din agentiile mai libere este pe Soveja aproape de sensul giratoriu de la Eden de exemplu. La tranzactia intre conturi la BT oricum te comisionau comparativ cu ING care nu fac acest lucru.

    Eu am patit-o cu ei cind doar am blocat banii unui client ca si garantie fara sa finalizez tranzactia si ei vazind ca si clientul avea cont tot la BT au luat banii clientului din cont dar nu i-au pus la mine in cont ci pur si simplu au ramas la ei. Clientul era corporate rula sume mari prin ei si nici macar nu i-au spus ca isi cer scuze pentru incurcatura.

    Eu folosesc BT doar pentru anumite servicii iar pentru majoritatea ING este baza.

    Sistemul de plata cu cardul al calatoriilor la transportul in comun este deja implemetat in Sibiu din cite stiu eu si se numeste contactless.

    Daca ai card BT o sa ai surpriza sa nu iti mearga afara pentru ca cei de la Cluj considera ca trebuie sa ii anunti tu cind pleci din tara si intentionezi sa folosesti cardul pentru ca ei sa il deblocheze. Eu am patit-o de 2 ori pina acum si de atunci foloesc afara cardurile de la ING.

    Legat de American Express din ce stiu doar Banc Post are acord cu ei iar daca comerciantul are un POS de la o alta banca normal ca nu ii poate onora tranzactia.

    Cit priveste sistemul booking.com comisionul standard este de 15 % si daca vrei ca patron de hotel il poti majora cit vrei tu acest lucru aducind si o listare cit mai sus.

    Fiecare hotel este liber sa actualizeze la ei inventarul asa cum doreste si poate desi pare paradoxal unii manageri care nu sint platiti cu procent din performanta ci cu salariu fix seteaza un numar de x camere pun pretul standard si nu isi bat capul zilnic sa actualizeze ei calendarul la Booking.

    Tot legat de Booking am observat ca de 1-2 ani au inceput si romanii sa faca rezervari pentru Romania iar tipul clientului roman venit prin Booking este putin diferit fata de clientul roman ce face rezervare prin alt sistem sau prin sistemele clasice.

    In plus daca nu ii poti onora unui client rezervarea nu ii dai banii inapoi ci esti obligat sa ii asiguri cazare in conditii similare sau superioare fara ca turistul sa plateasca nimic in plus eventualele diferente le achiti tu ca si hotelier. Clientul avind deja facuta rezervarea prin Booking ea este garantata. De anulat se poate anula dar doar in anumite cazuri speciale.

    Este adevarat ca Booking te avertizeaza prin mesaje automate atunci cind se epuizeaza camerele dar foarte rar suna. De obicei ei suna cind au cereri foarte mari pe o perioada scurta intr-un anumit oras iar disponibiliatea acolo este foarte mica iar tu apari la ei cu inventar zero si te intreaba daca nu cumva mai ai ceva liber.

1 Trackback / Pingback

  1. Si totusi se poate | boio.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*