Interviu: Prima mamica – iOS Developer din Romania urca scara succesului in AppStore

Madalina Barbaiani este developerul total atipic si dupa ce discuti cu ea, povestea ei ti se pare pe cit de ireala, pe atit de frumoasa. iOS Developerul de astazi a plecat din Romania, a trecut prin Franta si Italia si a ajuns sa fie freelancer in Spania.

In 2001, respectiv 2003, Madalina a terminat doua facultati in Romania – Stiinte Ingineresti la Politehnica si Cibernetica la ASE. A lucrat ca si programator Java si C++ la citeva firme din Romania, apoi a plecat in vestul si sudul Europei.

Jocul copilariei noastre – “Avioanele” (AirBattle) a ajuns intre primele de la Categoriile Board Games si Strategy din AppStore USA si in multe alte tari din lume. In acelasi timp, modul in care a ajuns sa isi imparta timpul intre un nou-nascut si cea mai noua metoda platforma de developement din lume este fascinant.

Madalina Barbaiani a acceptat sa raspunda la citeva intrebari intr-un interviu pentru boio.ro.

Adrian Boioglu (boio.ro): Jocul dezvoltat de tine – AirBattle este unul care ne-a luminat copilaria. Cei care au trait pe vremea jocurilor pe caietul de matematica (ma refer la “Avioane”) isi aduc cu placere aminte de el. Cit de dificil a fost sa duci “Avioanele” in App Store?

Madalina: Din punct de vedere tehnic nu mi s-a parut greu, desi am avut cateva momente de impas. Un exemplu de dificultate: Am folosit game engine Cocos2D, si a trebuit sa integrez niste elemente din UIKit – pentru afisarea leaderboard-urilor de exemplu. Am gasit intotdeauna suport pe forumuri de specialitate, iar spre sfarsitul perioadei de dezvoltare am cumparat un cod sursa care m-a ajutat sa grabesc finalizarea proiectului si sa repar niste buguri. Sunt programator la baza si deci mi-a fost usor sa ma adaptez la o noua tehnologie.

Eu am facut totul de la cap la coada – programare, design, grafica, sunet, testare si cateodata lucrurile pareau ca inaintau greu. Insa mi-a placut foarte mult ce am facut si asta m-a ajutat sa trec peste toate.

Adrian Boioglu (boio.ro): Ai invatat sa lucrezi pentru iOS in timpul concediului de maternitate, atunci cind fetita ta dormea. Te-ai gandit sa-i oferi si ei jucarii pe iPod? Au copiii suficiente aplicatii in App Store? Si este fetita ta interesata de ele?

Madalina: Da, fetita mea e foarte interesata de iPod si iPhone! I-am gasit chiar si o aplicatie pentru bebelusi care are mai multe ecrane colorate si o muzica frumoasa. La 10 luni apasa pe ecran mai mult la intamplare. Acum la 1 an si jumatate stie sa apese cu sens pe butoanele din aplicatie. De altfel, ea mi-a testat si jocul cu touch-uri random!

Pe bebelusi ii distreaza de fapt cam orice fel de aplicatie care face ceva. Pentru copii mai mari exista mai multe aplicatii in App Store – multe eBook-uri cu povesti de pilda.

boio.ro: Esti una dintre putinele (sau poate singura) femeie – iOS developer din Romania care se poate lauda cu un joc pentru iPhone. Cum te simti intr-o lume in care sunt predominanti barbatii?

Madalina: Nu ma simt diferit, mai ales ca lucrez singura momentan, asa ca nu am colegi barbati cu care sa ma compar. De asemenea nu am simtit nici o diferenta cand am lucrat ca programator la cateva firme din Romania. Nimeni nu m-a marginalizat pentru ca sunt femeie, ci mi s-au apreciat meritele atunci cand le-am avut. E adevarat ca la interviuri unii angajatori se mira ca sunt femeie, dar atunci imi permit eu sa nu ii consider ca viitori “sefi”. Nu trebuie sa fii super inteligent sau puternic pentru a deveni iOS developer!

boio.ro: Care este programul zilnic al unei mamici – iOS developer?

Madalina: Cam ciudat bineinteles. Programul zilnic de lucru incepea pe la ora 8-9 seara dupa ce o culcam pe fetita si se termina pe la 3 dimineata. Bineinteles ca nu puteam lucra in continuu – trebuia sa mai si gatesc, spal vase, si sa o alaptez pe fetita mea care imi oferea astfel multe pauze (benefice as putea spune) de la lucru. Ma trezeam pe la 7-8 dimineata si ma jucam cu copilul. Apoi pe la 10 dimineata dormeam impreuna vreo 2-3 ore, dupa care mergeam in parc.

In parc ma intalneam si cu alte mamici romance care nu prea intelegeau cu ce ma ocup eu. Eram intrebata cat castig pe ora. Ele faceau menaj in casele spaniolilor. Apoi iarasi acasa si de la capat. Ziua eram 100% in jurul copilului, iar noaptea cu programarea. Momentan ma ocup de marketing pentru joculetul AirBattle (Avioane) si sunt mai relaxata, dar am planuri de viitor pentru alte proiecte pentru iOS.

boio.ro: Chiar daca nu ti-ai dorit asta, esti de astazi un model pentru alte personaje ale sexului frumos care vor sa inceapa o cariera in iOS Developement. Ce sfaturi ai pentru ele?

Madalina:Mi se pare prea mult spus ca sunt un model, dar multumesc. Sfaturi: sa nu se lase intimidate de nimeni si sa mearga inainte. Orice obstacol poate fi depasit, chiar daca esti femeie. Privind inapoi realizez ca am crezut ca nu o sa ajung atat de departe cu proiectul si mi-am imaginat ca o sa-mi fie mult mai greu decat a fost de fapt. Alt sfat: sa se documenteze foarte bine in domeniu, sa invete programare daca le place si sa aiba incredere ca pot face iOS Development si fara ajutorul sau incurajarea altor persoane din jur.

Personal ma simt mai ciudat ca romanca in Spania care face programare (ciudat fata de ceilalti romani care se ocupa cu totul altceva) decat ca femeie developer.

boio.ro: Crezi ca Romania este un mediu bun pentru developeri, sau le recomanzi sa plece din tara?

Madalina: As imparti raspunsul in doua:

In primul rand: mediul de lucru la o firma de development. Cand am fost in Romania, mi s-a parut un mediu ok si bine platit. Insa programul de lucru era cam prelungit si managementul mai dezorganizat decat in vest. Developerii nu prea aveau viata personala in timpul saptamanii si isi permiteau poate doar un film la Mall dupa ora 21. (Un coleg de al meu a fost chiar dat afara pentru ca lucra doar intre 9 si 18). Eu am facut programare in Franta si in Italia, si am intrat in contact cu americani. Situatia e cu totul altfel la ei.

In al doilea rand: mediul de lucru pentru un freelancer care face iOS development. Cred ca in cazul asta chiar nu conteaza in ce tara te afli pentru ca practic toata munca o faci pe internet. Poate ca mai avantajati sunt cei din tarile sarace pentru ca banii obtinuti inseamna mai mult pentru ei. Un indian, de exemplu, poate fi considerat fericit cu 200$ lunar, pe cand pentru un vest-european poate fi doar un venit suplimentar. Asadar nu le recomand romanilor sa plece din tara, daca pot lucra pe cont propriu la ei acasa.

boio.ro: Preferi sa lucrezi la jocuri sau la aplicatii “serioase”, gen cele de Stiri? Ai planuri pentru Mac App Store?

Madalina: Nu am preferinte. Eu incerc sa ma gandesc ce prefera utilizatorii de iPhone sau iPod Touch. As vrea sa lucrez la o aplicatie pentru stiri si pentru ca sa invat mai bine si alte tehnologii decat Cocos2D, care se preteaza mai mult la jocuri.

As vrea sa portez jocul Avioane si pentru Mac – Cocos2D imi permite sa fac deployment si pe Mac dupa ce voi face cateva transformari (de gen touch events in clicks) si voi elimina cateva caracteristici care nu sunt compatibile cu Mac (de pilda Game Center).


Profita si tu de faptul ca AirBattle este Gratis pentru o scurta perioada in AppStore si, dupa ce te joci, nu uita sa-i dai un rating si sa scriu un review pentru Madalina. Merita din plin!

10 Comments

  1. Felicitari Madalina si boio.ro!!!

    PS: Eu chiar am jocul fara a sti ca este facut de o persoana din Romania, ii voi acorda 5* in iTunes. =)

  2. Felicitari pentru realizari, e o meserie grea dar satisfactia care o ai la sfarsit cand vezi ca produsul tau este apreciat compenseaza tot. Si eu sunt anul 3, pe profil programare, imi doresc sa realizez macar o parte din ce a facut Doamna Madalina.

  3. Milioane de felicitari pentru acest articol. E o stire care e demna de pus pe ziare nationale sa citeasca lumea despre un om care stie sa dea din coate si sa-si faca un viitor. Pe langa faptul ca este mama si developer e de-a dreptul nemaipomenit. Felicitari Madalinei pt. ca si-a ales un job de viitor. Cred ca si fetita va pasi pe urmele ei si nu le mai lipseste nimic din viata lor. Asta da realizare. Sa-ti traiasca fetita si sa ai multa bafta in continuare! Bravo!

  4. @Dan B.: de ce nu trimiti si tu si altii linkul la marile ziare din Romania. In felul asta poate ca vor prinde subiectul si vor discuta cu Madalina sa ii promoveze mai mult realizarile.

  5. Da, Mădălina merită felicitări pentru ceea ce reuşeşte să facă. E evident că face faţă cu brio unor solicitări (copil mic, programare, viaţă de imigrant) care nicicare nu e tocmai uşoară. Jos pălăria!

    Pe de altă parte, din interviul ăsta am înţeles că-i plină România de developeri; programatori mai sunt?

  6. Draguta aplicatia, sunt totusi ceva prebleme cu ea.
    Nu intotdeauna ingregistraza corect atingerea ecranului si, pana ina cest moment nu am reusit sa invit pe nimeni la un multi-player via GameCenter si sa si mearga.
    Bug-fix in curand ? ;)

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Tweets that mention Interviu: Prima mamica – iOS Developer din Romania urca scara succesului in AppStore | boio.ro -- Topsy.com
  2. Programe utile, tips&tricks si alte chestii faine - Page 4 - My Garage

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*