De Paște, românii consumă mai mult, aruncă și mai mult. Cresc cantitățile de deșeuri de ambalaje în preajma sărbătorilor

Cosmin Monda. FOTO NNWW

În mod tradițional, perioada sărbătorilor de Paște este asociată cu o creștere semnificativă a consumului în gospodării, ceea ce duce automat și la creșteri ale deșeurilor de ambalaje: de la cutii de carton, la sticle, PET-uri sau alte recipiente și produse din plastic, arată o analiză Clean Recycle.

În perioada Paștelui, consumul de ouă crește cu 50% față de alte perioade din an. În egală măsură, un român a cumpărat, anul trecut, în medie, cadouri și jucării în valoare de 180 lei. În medie, românii au cumpărat, anul trecut, în perioada Paștelui, cu 40% mai multe produse față de aceeași perioadă a anului anterior.

Toate aceste creșteri se traduc în creșteri ale cantităților de deșeuri generate, iar consumul ar putea fi și mai mare anul acesta, potrivit Clean Recycle, în contextul în care majoritatea românilor vor avea 6 zile libere legate, cu ocazia Zilei Muncii și a Paștelui.

Un român produce anual o cantitate de puțin peste 116 kilograme de deșeuri de ambalaje, dar din această cantitate doar 46,4 kilograme sunt și reciclate, arată cele mai recente date statistice publicate la nivel european.

Creșterea cantităților de deșeuri generate de Sărbători pune o presiune suplimentară asupra sistemelor de gestionare a deșeurilor și a resurselor naturale.

Deși România se numără printre țările din Uniunea Europeana cu cele mai mici cantități de deșeuri de ambalaje generate pe cap de locuitor, țara noastră se clasează pe penultimul loc la capitolul reciclare și valorificare.

Deși în țări precum Germania sau Italia cantitățile de deșeuri generate de o persoană se ridică la 200 de kilograme în fiecare an, acolo se reciclează totuși peste 67% din aceste cantități.

“România are obligativitatea să recicleze o cantitate de 60% dintre ambalajele puse pe piață, potrivit țintelor de mediu impuse de Uniunea Europeană, dar în realitate țara noastră reușește să recicleze doar 39,87%. Țintele cresc însă de anul viitor cu alte 5 procente. Impactul pe care îl aduce orice creștere a cantităților deșeurilor de ambalaje, chiar și în zilele de Sărbătoare, poate să ne conducă spre un regres. Prin consum responsabil, colectarea separată a deșeurilor sau reciclarea unor categorii de ambalaje, fiecare dintre noi poate contribui la un ecosistem mai sănătos”, declară Cosmin Monda, fondator și CEO Clean Recycle.

Consumerismul aduce cu sine și un nivel îngrijorător de risipă. Populația Uniunii Europene generează anual o cantitate de 88 de milioane de tone de deșeuri de alimente, cu un impact global de aproximativ 8% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră, potrivit unui raport al Parlamentului European.

Clean Recycle este unul dintre primii 5 jucători de pe piața locală a transferului de responsabilitate privind deșeurile de ambalaje (OIREP), preluând obligativitatea raportării, colectării și valorificării ambalajelor și deșeurilor din ambalaje puse pe piață de producători și importatori. Clean Recycle gestionează un portofoliu de peste 700 de companii care produc și pun pe piață deșeuri de ambalaje, active pe întreg teritoriul României, din domenii precum FMCG și retail, agribusiness, automotive, distribuție, producție industrială, farmaceutice ș.a.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*