Congaz Constanta – un exemplu de monopol prost condus

Nu imi bat capul sa aflu cine conduce si cine gandeste felul in care functioneaza Congaz – compania de gaze din Constanta, dar am sa-ti dau 3 situatii prin care sa intelegi cat de mult le pasa de clienti si cat de slab este este managementul acestui colos.

1. Asteptarea

Am facut o cerere de bransare. Preferam strada din spatele casei pentru ca era mai aproape de locul unde urma sa fie amplasata centrala termica.

Am platit taxa initiala in luna august 2014. Mi s-a spus ca in 3 luni vor veni sa sape santurile pentru conducta. Nu au venit. In ianuarie 2015 s-au apucat de cele din fata casei. Am decis sa astept sa vina conducta si pe strada din spatele casei si pentru asta am mai asteptat 6 luni.

Sa lamurim un aspect: asteptarea nu ma deranja. Aveam nevoie de gaze din iarna 2015 – 2016. Problema era ca nimeni nu stia cand voi fi bransat. OK, de fapt aveam nevoie de gaze din 2004, dar asta e o alta problema…

Sistemul de la Congaz functioneaza asa: depui o cerere la ei si ti se spune sa astepti pana se aproba. “Veti fi sunat peste o saptamana. Daca nu primiti telefon, reveniti dumneavoastra peste 10 zile”. Si am revenit. Si peste 10 si peste 20 si peste 40 zile. Duduia de la telefon nu stia cat mai dureaza pana voi avea gaze.

Fix la un an de la depunerea hartiei originale am avut gaze in casa.

2. Merge mai repede cu spaga?

Auzeam de la toti vecinii mei povesti de genul: “Daca platesti 500 lei esti bransat in 2 zile. Daca nu platesti… astepti 4 luni”. Am fost hotarat sa nu dau spaga. Iar daca mi se cerea eram decis sa ii denunt. Nu e admisibil sa te joci cu sanatatea mintala a unui viitor client, sa-l pui sa astepte un an si sa-i mai ceri si “taxe” de urgenta. Nu e admisibil ca sa dai spagi pentru a beneficia de utilitati.

Sistemul spagilor mergea asa: un angajat al unei firme care face lucrarile de bransare (firma autorizata de Congaz) are relatiile necesare in companie. Ii dai bani pentru el (taxele legale si plata lucrarilor) si inca 500-800 lei pentru anumiti functionari. In 2 zile totul e rezolvat.

Eu nu am dat spaga si nici nu mi s-a propus sa dau (asa cum am auzit la vecinii mei), dar a durat 3 saptamani de la momentul achitarii taxei de bransament pana cand au inceput lucrarea.

3. Concurs de idei: cum sa platesti mai greu factura

Am gaze din august 2015 si sunt multumit de costuri (deocamdata). Platesc mult mai putin decat plateam inainte pentru incalzirea si apa calda facute cu o centrala + boiler pe curent electric.

Asa cum era normal, am ales sa primesc factura electronica. Am observat ca la Congaz pe site ai o casuta unde poti sa te loghezi si mi-am imaginat ca ai un cont de client si acolo iti vezi facturile, le platesti. Stii tu… ca la ENEL, Vodafone, RDS….

Gresit!

Contul respectiv nu a putut fi creat / accesat decat dupa ce a venit prima factura. OK, nu era mare paguba. Dar pe ce data vin facturile? Logic ar fi ca o factura emisa pe data de 20 ale lunii sa apara pe email in 2-3 zile, nu?

Gresit!

Eu o primesc dupa 14 zile. Pai si prin Posta venea mai repede…

Am online banking la Banca Transilvania si am decis sa platesc factura direct de pe site-ul bancii. Am constatat ca nu gasesti pe lista lor de furnizori de utilitati “Congaz”. Am platit direct, ca orice plata catre un alt cont.

E nevoie sa spun ca factura Congaz e un PDF care e de fapt o poza si ca nu poti sa selectezi textul? Asta inseamna ca numarul de cont de la o anumita banca trebuie introdus manual.

Pe spatele facturii mi se spune ca pot sa o platesc prin Direct Debit. Ce poate sa fie mai simplu decat sa platesti 1-2 lei comision si sa uiti de grija platilor lunare. Asa ca am mers la Reiffeisen si apoi la Banca Transilvania si m-am lovit de acelasi raspuns:

“Nu avem protocol semnat cu Congaz. Au fost niste discutii la un moment dat, dar au renuntat la idee”

Repet: Congaz iti spune pe spatele facturii ca poti sa platesti prin Direct Debit la cele doua banci.

PS1: Aud ca vor fi preluati de catre GDF Suez. Sper ca noul proprietar sa dea afara toti incompetentii care pun bete in roate clientilor si sa regandeasca de la zero sistemul de bransare, sa comunice mai eficient, sa uite de spagi si sa puna la punct rapid un sistem de plati electronice direct pe site-ul lor sau prin Direct Debit.

PS2: Stii ce e funny? Motto-ul Congaz este “Starea ta de confort”. Le sugerez un “Starea ta de enervare”…

4 Comments

  1. O sa te abordez pe puncte :
    1. E un sistem abordat pe hartie si nu pe “ordinateur” E simplu. Sunt birocratici pentru ca au monopol. Un privat…trimite din capusele alea de isi iau salariie degeaba …acasa. Sistemul probabil este ca la rds. Cat mai putini care fac probleme ….inseamna ca avem o gramada de multumiti. Probabil sunt la RDS versiunea 1.1 adica cat de cat doamna de la telefon e impaciutoare . versiunea 2.0 este una care tipa la tine de ce nu ai gaz ..si chiar iti inchide telefonul in nas.
    2. Ristecpa ! (adica Respect! ) ca ai decis sa nu dai spaga. In mod normal sunt un datator de spaga adaptat realitatilor din constanta ….dar sincer chiar ma bucur cand nu trebuie sa dai spaga unui politist….si el iti da avertisment…..si celorlalti cersetori.
    Probabil este o firma mare capusata de alti privati si comisionari.
    3. Sistemul de facturare este probabil pus la punct …dar nu cred ca si emiterea…si webul in general. Eu as pune numele si pozele celor care lucreaza la departamentul tehnic / realizatorul paginii (in caz ca este externalizat) si i-as face de merdenele (vezi italiana). E greu sa ii explici unui general manager ca situl e prost pentru ca asa e ala de la tehnic… pentru acela este doar o suma….platita …pentru care altii ar fi trebuit sa isi faca treaba. Si nici bancile nu se dau in vant dupa modificari…. update de soft…bla bla bla. Desi traim in o lume “tehnologizata” e o lume plina de incompenti…tehnologizati.

  2. Da , dar chiar si asa , cu cerere am intrles ca tot dura 3 luni pana se organizau domnii ! Totul a decurs perfect in cele din urma !

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*