Comert online romanesc

In ultimele doua saptamani am cautat un televizor atit in magazinele din Constanta cit si in magazinele virtuale romanesti.

Eram convins ca nu voi da de niciun Amazon in online-ul de pe la noi, dar nu credam ca voi gasi atitea greseli gramaticale, erori mai mult sau mai putin funny, minciuni prin omisiune si chiar mici mizerii destinate sa induca in eroare un client de buna credinta.

Am sa evit sa dau nume de magazine, dar poate ca iti vei da seama despre cine vorbesc din descrierile de mai jos.

Asa cum era normal, am inceput cautarile pe marile site-uri din Romania. Toate cele care au magazine fizice in orasele din Romania si reclame la TV sau stradale. Obisnuiti fiind cu marketing-ul facut de oameni care stiu ce e aia, acele magazine veneau cu tot felul de promotii interesante.

Gardul si leopardul

NU, nu ti se da TVA-ul inapoi la un televizor. Nu direct, cel putin. Doar dupa ce intri pe alte doua-trei pagini afli ca primesti un tichet-cadou care poate fi folosit doar intr-o perioada limitata, peste doua luni si doar pentru a achizitiona produse din acelasi brand. Iar daca iau un TV de la Samsung nu pot sa-mi iau un cuptor cu microunde Samsung, ci doar un DVD Player sau alte jucarii de care nu am nevoie.

Nu zic ca ofertele lor ar fi proaste. Probabil ca sunt clienti carora le folosesc, dar cred ca exista si clienti care nu stau sa citeasca doua pagini si un regulament de alte trei in format .pdf ca sa se lamureasca ca pretul televizorului e intreg si ca daca nu folosesc voucher-ul cadou in cele 9 zile din luna noiembrie nu mai vad niciun leu.

Nu e mai corect sa-i spui omului ca poate beneficia de produse gratuite din acelasi Brand? Eu cred ca il atragi mai mult daca ii spui adevarul in fata decit daca promiti “TVA-ul inapoi” si il trimiti pe 2-3 pagini cu scris marunt.

Alte magazine se lauda chiar si pe 6 septembrie cu promotii care s-au incheiat de la 31 august. Chiar asa de ocupati sunt angajatii incit nu pot sa dea un banner cu vechea promotie jos de pe site?

Evident, avem si reducerile speciale. De obicei ele sunt anuntate pe blogul sau Twitter-ul Magazinului Electronic in speranta ca nu le va vedea nimeni.

Upselling de Romania

Alte magazine online romanesti au promotii care apar doar daca stii link-ul produsului. In rezultatele cautarilor sau la selectia criteriilor din sidebar nu dai de ele. Pentru cine sunt destinate aceste reduceri?

Dezamagit de povestile de mai sus am zis sa folosesc un motor de cautare pe verticala. In US avem un Bizrate sau o extensie de Chrome care imi dadea automat rezultatele in marile magazine online si imi puteam alege pretul cel mai bun.

Exista si in Romania site-uri care aduna preturile din magazine. Problema este ca cele mai mici preturi sunt la tepari. Si nu e vina motoarelor de cautare pe verticala.

Am sunat la cinci astfel de magazine online si discutiile erau (cu mici variatii) aceleasi:

“- Nu mai avem produsul in stoc.

– Pai e afisat pe site… CInd il aduceti de la producator?

– Nu il aducem ca nu il mai au nici ei.

– Zau, asa? E un televizor Samsung. Se gaseste in toate magazinele, cum adica nu il mai au?

– Va recomandam modelul (adauga tu aici orice alt model de Samsung cu vo 1000 RON mai scump)”.

Tele-Frigiderul

Greselile sunt la ele acasa. Cind credeam ca am gasit un televizor interesant la un pret bun, apas pe Tab-ul de “Imagini Aditionale” si dau de un Frigider.

Frumos frigider, de altfel, dar eu nu aveam ce face cu el. Am zis ca serverul magazinului electronic isi face de cap si am dat un refresh la pagina. La fel. Apoi am apasat sa vad imaginea mai mare: era acelasi frigider cu numele de TV Samsung.

Cum sa ai incredere sa le platesti 2300 RON la astia?

Disponibilitatea produselor

Eu stiu una si buna de pe amazon.com: produsul ESTE sau NU in stoc. Nu exista variante de genul:

“In Stoc”, “In stoc producator”, “aducere la comanda”, “sunati ca sa aflati daca e in stoc”, “disponibil in 5-10 zile”.

Inteleg ca un magazin din asta care functioneaza din bucataria proprietarului de domeniu .ro nu poate sa aiba 20 televizoare in Stoc, dar mi-ar placea sa nu fiu dus cu vorba.

Ora si pretul

Un lucru tare ciudat constat este ca unele magazine isi updateaza pretul de mai multe ori pe zi. Daca stai sa cauti pe un motor pe verticala vei vedea preturi updatate in urma cu 45 minute. Aproape de fiecare data.

Asta e o chestie buna, dar ce ne facem daca televizorul comandat astazi nu o sa aiba un pret mai bun peste 5-10 zile atunci cind intra in stoc si urmeaza sa fie livrat. Sa inteleg ca daca scade pretul de pe site pina imi ajunge mie la Constanta, doua saptamani mai tarziu voi plati si eu mai putin?

Ma indoiesc…

Comanda online si te sunam noi ca sa luam… comanda

Wait, WHAT? Pai ori comand online, ori sunt sunat de o operatoare de vanzari? Cind, in sfarsit, am gasit ceea ce vroiam am fost nevoit sa sun la ei in Call Center, pe un telefon fix.

Operatoarea (de altfel destul de draguta) m-a tinut in telefon vo 10-15 minute ca sa-mi ia toate detaliile din buletin, email, adresa la care urmeaza sa fie livrat si sa-mi citeasca si speech-ul de vanzare. Dupa aceea mi-a trimis 3 emailuri si mi-a spus ca atunci cind comanda mea va intra in prelucrare voi fi sunat sau voi mai primi un alt email.

De doua zile nu am fost nici sunat, nici nu am primit email, in schimb mi-au facut cont automat la ei pe site si m-au si abonat la Newsletter SPAM.

Televizorul comandat de mine nici nu mai apare pe site, desi operatoarea spunea ca au mai multe. Comanda apare ca fiind “In asteptare”.

Eu inca astept ca si comertul online din Romania sa fie unul corect si in avantajul clientului.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

14 Comments

  1. Adi ceea ce descrii tu aici se intampla de fapt in tot ce inseamna comert la noi (cu foarte mici exceptii), nu numai online. Te astepti, pe buna dreptate, ca treburile sa mearga brici asa cum se intampla in economiile mature. La noi toti te prostesc in fata fiindca asa sunt invatati si fiindca le (mai) merge … Ma opresc din tastat aici, ma enervez mai tare :)

  2. Cel mai bine cumperi direct la retailerii mari (fie online, fie nu) sau de la magazinele online mari (gen emag) si nu o sa ai probleme, in special cu cei mentionati.

  3. De curand si eu am avut experiente neplacute cu magazine romanesti online . Nu vroiam decat un monitor led care sa aiba compatibilitate cu montare VESA . Chiar nu ma asteptam sa pun in incurcatura atiatea domnitze si chiar domni operatori :))). La emag aia a ramas interzisa si mi-a spus sa trimit email, oricum era repezita si nu avea chef sa-mi dea detalii despre produs ci o interesa daca comand sau nu !!!!. La evomag nu mi-au raspuns nici acum dupa 2 zile (telefon , mail, mess …nimic !!!) .Nu mai spun de alte magazine cara la auzul de montare VESA parca se blocau !!!. A ramas sa-mi caut singur informatiile despre produs …
    PS . Veti observa ca este foooarte greu gasesti acum un monitor LED (decent de subtire nu sa arate ca un LCD ) care sa aiba montare VESA …
    Daca stie cineva vreun model astept recomandari :)
    Eu deocamdata l-am gasit pe asta : http://www.amazon.com/LG-IPS226V-PN-21-5-Inch-Widescreen-Monitor/dp/B004SBCG72

  4. Eu inca astept ca si comertul online din Romania sa fie unul corect si in avantajul clientului.

    Eu aștept întâi comerțul simplu să fie și în avantajul clientului… :D

  5. Hehe, asteapta mult si bine. Comertul on-line nu este legiferat corespunzator de aici si libertatea pe care si-o iau unii comercianti de a prosti clientii cu tot felul de gainarii.

    Am scris si eu despre teapa pe care o iei cand te lasi convins de promotia cu TVA-ul inapoi de la Flanco de exemplu:
    http://idante.ro/furt/

    Oferte sunt peste tot si o data cu ele vin si stelutele din subsol pe care nu le citeste nimeni. Si exact pe asta se merge!
    Comertul on-line este la fel ca ala de strada: bisnita si tigaine. Dar cu haine “moderne”
    Welcome to Romania!

  6. Foarte bun articolul. Pacat ca situatia sta asa cum ai descris-o.

    Aveam eu o banuiala ca asa stau lucrurile si vad ca se confirma. Multumesc!

    In concluzie, pt un televizor, ma gandesc sa-l caut direct in magazin (pe la supermarketuri, mall-uri) sau sa-l comand online de la comerciantii care au adaos foarte mare dar care livreaza a 2-a zi si au marfa pe stoc.

  7. Unde esti tu “B&H Doamne”?!?! :)) (sa vada ovreii cu se lucra aici s-ar sinucide intr-un ritual)
    Mi-am luat un LED Panasonic … din magazin. M-am dus frumos cu MBP-u’ dupa mine, am luat vreo 5 modele diferite si le-am testat cu un material 1080p. Panasonicul a castigat si a venit cu mine acasa.
    Nu am incredere in magazinele online din Romanica.

  8. @Lorin: lasa ca si B&H are bubele lui. De fiecare data cind era vo sarbatoare evreiasca nu reuseai sa ceri info suplimentare sau trebuia sa astepti pachetul mai mult.

  9. @ Adrian Bine, dar in afara de Sabat si alte sarbatori ovreiesti….
    Cu mine nu au fost niciodata mincinosi, hoti sau neseriosi.
    Din punctul meu de vedere, ei raman etalonul cand vine vorba de E-commerce. Si atunci cand am avut “puncte de vedere diferite”, a ramas ca mine. :D
    Jos palaria.

3 Trackbacks / Pingbacks

  1. Interviu: Adrian Boioglu / boio.ro (@boioglu)
  2. Un articol foarte recomandat… | Emil Indricău
  3. Interviu: Adrian Boioglu / boio.ro (@boioglu) - ALEX MIELUS

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*