Unitatea de control a motorului – ce este, cum funcționează, simptome ale defecțiunii și cum se înlocuiește

Motor de mașină. FOTO Pixabay.com

Unitatea de control a motorului, numită și unitate ECU (Engine Control Unit) este un calculator mic, care controlează actuatoarele motorului pentru a asigura buna funcționare a vehiculului.

Unitatea ECU este creierul mașinii, controlând totul în mașina ta, inclusiv viteza roților, puterea de frânare, timpul de aprindere, viteza la relanti și amestecul aer-combustibil. De fiecare data când pornești într-o călătorie, unitatea de control a motorului desfășoară pe fundal o serie de acțiuni pentru ca motorul mașinii tale să funcționeze la eficiență maximă și cât mai prietenos posibil cu mediul.

Cum funcționează unitatea de control a motorului?

În timpul funcționării motorului, senzorii mașinii trimit înapoi către unitatea de control feedback-uri despre modul în care acesta performează. Unitatea ECU primește informații de la senzorii sistemului de răcire, sistemului de evacuare și ai sistemului de injecție. Pe baza acestor informații, calculatorul motorului face milioane de calcule pe baza hărților de performanță din interiorul său. Dacă detectează vreo problemă, va face ajustările necesare pentru a asigura o funcționare lină și eficientă a motorului.

De asemenea, unitatea ECU a mașinii poate detecta și dacă amestecul aer-combustibil este prea bogat (cu prea mult combustibil) sau prea sărac (cu prea puțin combustibil). În consecință, aceasta va echilibra amestecul, îmbunătățind performanța  motorului și reducând consumul de combustibil și emisiile.

Harta unității ECU este concepută în așa fel încât să respecte toate reglementările privind emisiile de gaze, funcționând în orice condiții, temperatură sau altitudine.

Însă această componentă electronică sofisticată se poate defecta uneori, punând în pericol buna funcționare a motorului și întregii mașini.

 

Unitatea de control a motorului directie de pe site topautopiese.ro

Cum îți dai seama că unitatea de control a motorului este defectă?

Diagnoza unității de control a motorului nu este tocmai o treabă ușoară, pentru că vorbim, totuși, de o componentă complexă.

Să vedem mai jos care sunt principalele simptome care indică faptul că mașina are unitatea de control a motorului defectă:

Motorul nu pornește – lipsă de comunicare cu unitatea ECU – atunci când motorul mașinii nu pornește și nu poți comunica cu calculatorul motorului, poți suspecta că ai o unitate ECU defectă. Dar, înainte de a trage această concluzie este indicat să inspectezi un pic problema. Mai exact, va trebui să verifici:

  • Alimentarea unității ECU – pentru a te asigura că ai alimentare la toate cablurile. Pentru aceasta vei avea nevoie de o schemă electrică și un multimetru. Va trebui să ai tensiune la fiecare dintre cablurile schemei electrice.
  • Compatibilitatea testerului ce urmează să îl folosești cu mașina.

Unitatea ECU nu alimentează componentele motorului – cele mai importante componente auxiliare de pe motor sunt alimentate direct din calculatorul motorului. De exemplu, dacă avem un cod de eroare ce face referire la un anumit senzor, în primul rând trebuie să verificăm cablajul și tensiunea de alimentare în conectorul senzorului respectiv.

Unitatea ECU nu funcționează corect – acest lucru înseamnă că deși avem toate intrările în unitatea de control, ieșirile de comandă nu sunt conform așteptărilor. De exemplu, există situația în care injectoarele de pe motor nu sunt comandate, deși există semnale de la senzorii corespunzători pentru acest lucru.

De ce se defectează unitatea de control a motorului?

Mai jos aveți principalele cauze ce pot determina defectarea calculatorului motorului:

  • Infiltrațiile de apă – inclusiv prin cablaj sau în timpul spălării motorului, fapt ce duce la corodarea unității ECU
  • O defecțiune electrică internă a unității ECU – fiind o componentă electronică foarte complexă, uneori se poate defecta (întreruperea circuitelor, arderea tranzistorilor de putere sau a circuitelor integrate)
  • Alimentarea cu polaritate inversă – deși calculatoarele moderne au protecție împotriva polarității inverse, uneori se întâmplă, totuși, să conectăm invers bornele bateriei, ceea ce duce la arderea unității de control a motorului.

Cum se repară/ înlocuiește unitatea de control a motorului?

Pentru că este vorba de o componentă destul de sofisticată, procedura de reparație/ înlocuire în sine presupune un grad ridicat de cunoștințe. De aceea, cel mai bine ar fi să apelați la ajutorul specialiștilor unui service auto.

Costul înlocuirii/reparației depinde de natura defecțiunii înregistrate și de marca mașinii. Aici intră nu doar prețul componentei în sine, ci și manopera de demontare a piesei vechi și montare a celei noi, precum și procedura de testare a funcționării componentei noi. Prin urmare, te poate costa destul de mult. Încă un motiv în plus să ai grijă de unitatea ECU și să o verifici regulat, pentru a evita problemele mai serioase.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*