Studiu de piață: Cum au evoluat în pandemie companiile de software din România și care sunt trendurile industriei pentru 2022-2023

Diana Masopust, Managing Director Focal Hive.

Cel mai recent studiu de piață realizat de Focal Hive, agenție de Marketing B2B, ia pulsul industriei românești de IT în contextul pandemic și confirmă tendințele globale în domeniu – creșterea business-ului pentru majoritatea companiilor, dar și modificări în strategiile de vânzări și marketing, urmate de schimbări de viziune pentru adaptarea companiilor la tehnologiile inovatoare, precum AI și Cloud Computing.

Rezultatele studiului pe scurt:

În 2020, 60% dintre companiile românești din IT au avut o cifră de afaceri cu aproximativ 50% mai mare față de anul anterior;

36% dintre companiile din IT și-au continuat planurile de recrutare de dinainte de începerea pandemiei;

Tehnologiile cu cel mai mare grad de adopție în următorii 2 ani în România sunt: Inteligența Artificială și Machine Learning (74%);

Cloud computing continuă să fie în topul preferințelor în ceea ce privește mediile de stocare și dezvoltare a soluțiilor noi (79%);

Specializările cele mai căutate de către companiile românești vor rămâne cele care implică dezvoltarea generală de software (22%), urmate de Business Intelligence & Analytics (13%), UX Development (12%) și Cybersecurity (11%);

Colaborarea cu freelanceri și reorientarea bugetelor de marketing către canalele digitale au dominat planurile de continuitate în business.

„Ne-am propus să realizăm acest studiu pentru a înțelege unde se situează sectorul IT din România și care sunt oportunitățile de creștere. Pentru că avem o bază de experți cu mare potențial, este important să înțelegem în ce măsură companiile românești se conformează la tendințele de dezvoltare din piețele internaționale. Observăm deja o evoluție optimistă în ceea ce privește performanța financiară, adaptarea strategiilor de marketing și previziunile managerilor respondenți cu privire la tehnologiile noi pe care piața le adoptă în ritm rapid. În schimb, implicarea redusă a companiilor IT în educația noilor generații și lipsa de interes pentru echilibrul de gen în această industrie sunt vulnerabilități importante, pe care le putem transforma în oportunități de viitor. Sperăm ca multiplele concluzii ale acestui studiu să fie utile pentru elaborarea strategiilor de dezvoltare ale companiilor din sector pentru anii următori”, a declarat Diana Masopust, Managing Director Focal Hive.

Evoluția cifrei de afaceri a companiilor românești din industria de software a fost preponderent în creștere în 2020 față de anul anterior, cu procente situate între 11% și 50% pentru 60% dintre companiile respondente. Prin comparație, 26% dintre antreprenorii din IT respondenți la studiu au înregistrat o cifră de afaceri scăzută, diferența fiind dată de tipul de activitate desfășurată de companie.

Criza socio-economică generată de virusul Covid-19 a avut un impact pozitiv în măsură moderată pentru 25% dintre companiile participante la studiu, efectele fiind resimțite și la nivelul profitului. Jumătate dintre respondenți au observat o creștere a profitului, în timp ce pentru restul profitul s-a menținut sau a scăzut.

Recrutarea în sectorul IT românesc

Provocările legate de echipă și cele referitoare la relația cu clienții au fost cel mai dificil de gestionat în 2020-2021, fiind urmate îndeaproape de provocările financiare și nesiguranța proiectelor.

36% dintre companiile din IT și-au continuat planurile de recrutare de dinainte de începerea pandemiei, în condițiile în care 28% au pus stop recrutărilor. Extinderea echipelor cu angajați competenți și integrarea lor în activitățile curente au fost menționate frecvent de către managerii respondenți ca fiind problematice.

Lucrul remote a avut prioritate, însă comunicarea în cadrul echipelor s-a dovedit a fi mai dificilă decât de obicei. Acest aspect a afectat experiența angajaților în general și a scăzut rata de implicare în proiectele companiilor respondente.

Modificări de strategie, buget și impactul direct asupra afacerilor

Componenta de marketing a suferit schimbări esențiale în sectorul IT, în 2020. Față de perioada anterioară, jumătate dintre companiile respondente au renunțat complet la bugetul de marketing, cel puțin în prima parte a crizei pandemice. Doar 6% dintre companii și-au crescut bugetul de marketing planificat și l-au reorientat către canalele digitale.

Printre măsurile excepționale cu impact major luate de când a început pandemia au fost menționate:

reevaluarea priorităților de marketing și realocarea bugetului;

reducerea cheltuielilor cu sediul fizic;

colaborarea cu freelanceri;

trimiterea angajaților în șomaj tehnic pentru a face față pierderii unor proiecte;

reducerea echipei de QA (asistență).

Oportunitățile de creștere identificate de la debutul pandemiei au vizat lansarea de produse noi, vânzarea de tip up-sell și cross-sell, serviciile de cloud și digitalizarea platformelor deținute. Cele mai utilizate tehnici în strategia de marketing au fost: creșterea conținutului original oferit prin canalele proprii, parteneriatele și generarea de leaduri prin recomandări directe, investițiile mai mari în conținut și reclamă pe canalele de social media sau Google Ads (campanii PPC). Practic, s-a pus un accent mai puternic pe îmbunătățirea și promovarea elementelor deja deținute de companii, fără investiții majore în noi tehnologii.

Trenduri și oportunități în sectorul IT din România în următorii 2 ani

Nevoia de specialiști în digitalizare s-a accentuat puternic în contextul pandemic. Managerii din sector se așteaptă ca dinamica din piața muncii să ofere noi oportunități pe partea de dezvoltare de soluții no-code/low-code, să accelereze adopția de soluții cloud-based, dar și să determine o creștere a cererii pentru soluții integrate, simplificate cu ajutorul elementelor de Machine Learning, AI și RPA încorporate.

Participanții la studiul Focal Hive previzionează că tehnologiile cu cel mai mare grad de adopție în următorii 2 ani în România sunt: Inteligența Artificială și Machine Learning (74%), iar la polul opus, Biometrics (7%). Cloud computing continuă să fie în topul preferințelor în ceea ce privește mediile de stocare și dezvoltare a soluțiilor noi (79%).

Specializările cele mai căutate de către companiile românești vor rămâne cele care implică dezvoltarea generală de software (22%), urmate de Business Intelligence & Analytics (13%), UX Development (12%) și Cybersecurity (11%).

Inovația stă în topul preocupării managerilor din industria de software pentru 2022-2023, 64% dintre companiile incluse în studiu confirmând în sondajul Focal Hive că inovația este un factor decisiv pentru succes. La polul opus, studiul relevă o preocupare foarte mică pentru creșterea diversității și diminuarea inegalităților sociale din companii.

În ceea ce privește implicarea în programe educaționale menite să sprijine dezvoltarea de noi specialiști, 43% dintre liderii intervievați au în plan crearea de programe adresate studenților, webcast-uri și podcast-uri educaționale, 11% fiind deja implicați în activități de mentorat. 17% dintre managerii participanți la studiu nu sunt deloc interesați de astfel de programe și nu le includ în planurile pe termen mediu.

Despre studiu

Studiul Focal Hive „Romanian Software Industry Survey 2021” este realizat pe un eșantion de 53 de companii reprezentative la nivel național și analizează percepțiile directorilor executivi din top managementul companiilor de dezvoltare de software cu privire la efectele concrete ale pandemiei la nivel de organizație.

Studiul a fost realizat în perioada 11.07.2021-12.10.2021, în rândul companiilor mici cu minim 6 până la 20 de angajați, și companii mari cu 51 până la 200 de angajați.

Proiectul este susținut de DoingBusiness.ro

Despre Focal Hive

Focal Hive este o agenție de marketing care oferă strategie și programe de impact pentru organizații ce activează în B2B, având în focus preponderent zona de tehnologie. Întrunind specialiști de top ai industriei de marketing, Focal Hive își propune să devină un partener de valoare pentru companiile B2B ce doresc să crească performanța afacerii în mod sustenabil, construind sisteme de marketing performante și agile.

 

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*