Cristina Gheorghe, cofondator SuperTeach: ”Inteligența emoțională, latură care prezice succesul unei persoane în viață, lipsește din școala românească

Conferința SuperTeach

Deși toate studiile de specialitate apărute în ultimul deceniu, pe acest subiect, evidențiează faptul că dezvoltarea inteligenței emoționale este esențială pentru creșterea inteligenței cognitive, a performanțelor școlare și a succesului în viață, inteligența emoțională este o latură care lipsește din școala românească. Cercetările au arătat că inteligența emoțională prezice aproximativ 80% din succesul unei persoane în viaţă. Cu toate acestea, latura emoțională este vitregită, iar profesorii se concentrează îndeosebi pe transmiterea informațiilor din programa școlară și mai puțin pe starea de bine și pe deschiderea copiilor către învățare. Conferința organizată de asociația educațională SuperTeach – ”Revoluția Mentalității în Educație – Inteligența Emoțională” a reunit online, la sfârșitul săptămânii trecute, peste 1.500 de profesori din România, experți în educație, psihologi și antreprenori care au discutat despre cum poate România avea elevi fericiți și performanți, în același timp, și ce pot face profesorii la clasă, dar și părinții acasă pentru dezvoltarea inteligenței emoționale.

”Suntem produsul unei generații pentru care emoțiile au fost un impediment, un obstacol în calea rezultatelor. Exprimarea emoțiilor era considerată semn de slabiciune sau labilitate psihică. De aceea, emoțiile erau  suprimate și condamnate. De aceea suntem restanți la capitolul inteligență emoțională. Însă toate studiile recente arată că inteligența emoțională este esențială pentru dezvoltarea capacității noastre cognitive, cât și pentru succesul în viață.

Sunt mulți copii care rămân în urmă la clasă, nu iau note bune la examene, se blochează când sunt puși într-o situație de presiune, tocmai pentru că întâmpină probleme în gestionare a emoțiilor. Din aceste motive este vitală educația și dezvoltarea emoțională începând de la gradiniță și pe tot parcursul școlii. Iar pentru asta, primii care au nevoie să învețe limbajul emoțiilor suntem noi, profesorii și adulții din preajma copiilor.

Nu putem învăța pe nimeni cum să își dezvolte inteligența emoțională până când noi nu devenim mai inteligenți emoțional”, a precizat Cristina Gheorghe, cofondator al organizației educaționale SuperTeach, în cadrul evenimentului SuperTeach, care a avut loc sâmbătă, 27 februarie a.c.

Presiunea pe performanță și competiția acerbă din școală blochează elevii

Oana Mîndruț, antreprenor, expert în comunicare și în business și facilitator de Mentalitate Deschisă în Educație, este de părere că ”alfabetizarea emoțională este mai importantă decât învățarea matematicii și a cititului în viață, iar acest lucru nu înseamnă că inteligența cognitivă este opusul inteligenței emoționale. Ci că trebuie să avem mai multă grijă de starea copiilor, nu numai de mintea lor, iar spațiul școlii ar trebui să fie mai mult un spațiu în care să se discute despre cum se simt copiii, ce dorințe și visuri au ei”. În ceea ce privește competiția din școală și goana după notele mari, Mîndruț punctează: ”Presiunea pe performanță și competiția acerbă din școală blochează elevii”.

”Dacă nu se simt pregătiți să fie la oră, putem să le predăm orice elevilor, pentru că nu va ajunge nimic la ei. Recomandarea mea ar fi să deschidem discuția cu copiii având grijă în ce stare ancorăm, să pornim de la context, de la ce este interesant pentru ei și atunci vom avea șanse mai mari să ajungem la ei”, a punctat Thea Ionescu, conferențiar universitar la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj.

”Scopul nu este materia pe care o predă profesorul, ci cum îl dezvoltăm integral pe copil, căci scopul matematicii, de exemplu, nu este ca elevii să știe programa, ci să aibă abilități de raționament matematic”, a adăugat Thea Ionescu.

După un an de pandemie, situația este cu adevărat severă la nivelul emoțiilor copiilor

Cu o experiență de peste 10 ani în sistemul educațional japonez, Teodor Nițu, profesor de fizică și șef al Catedrei de Științe la Seisen International School din Tokyo, Japonia, este de ani buni preocupat de cum poate crește performanțele elevilor săi prin dezvoltarea inteligenței lor emoționale, asigurându-le o stare de bine în clasă, fiind atent la starea lor emoțională și la modul în care interacționează cu aceștia.

”Majoritatea sistemelor de învățământ din lume pleacă de la premisa că nu contează cum predăm, ci ce predăm. Dimensiunea emoțională este aproape inexistentă. Mediul educațional prezent spune că nu contează dacă copilul este stresat sau fericit, ci este important să aibă în față un profesor care să îi transmite anumite informații. Dar această paradigmă nu mai funcționează, după un an de pandemie, situația este cu adevărat severă la nivelul emoțiilor copiilor, iar rezultatul este o scădere accentuată a satisfacției elevilor în ceea ce privește școala și învățarea și o creștere a depresiei la adolescenți”, explică Nițu, întrebându-se: ”Dacă nu se intervine acum, ce se va întâmpla în 20-30 de ani, când această generație va ajunge să conducă lumea?”

În cadrul conferinței, consilierul școlar Gabriela Maalouf, trainer specializat in cursuri de dezvoltare personala și practician NLP, le-a oferit participanților exemple concrete despre cum pot ajuta copiii să fie independenți și să aibă încredere în ei. ”Anxietatea școlară vine din lipsa copilului de autonomie, deoarece copilul nu are încredere că poate să facă anumite lucruri. Este important ca micuții să practice activități potrivite vârstei lor, prin care să le sporim autonomia. Din păcate, noi le dăm copiilor supraresponsabilități emoționale și îi subresponsabilizăm în activitățile casnice, de familie”, a explicat Maalouf.

”Școlii nu îi lipsesc elevii, ci bunicii, tații, mamele și profesorii, adică cei care în 30 de ani de școală au învățat să nu fie atenți la copii, dascăli care au diplome și diverse formări, dar sunt triști și nemotivați. Posibilul de lângă noi este să îi facem pe copii fericiți și să vedem că cei din fața noastră (copiii) sunt oameni, nu doar idei”, a adăugat părintele Constantin Necula, invitat în cadrul evenimentului SuperTeach.

Totodată, în cadrul conferinței, organizată în parteneriat cu Telekom România, SuperTeach a anunțat următoarele webinarii dedicate profesorilor, pentru perioada următoare:

3 martie, ora 15.00 – ”Practici moderne de evaluare formativă”, susținut de Daniela Vasile, Director of Learning la Avenor College București;

6 martie ora 10.30 – ”Starea de bine și de fericire a educatorului și a elevului”, susținut de Teodor Nițu, profesor de fizică la Seisen International School – Japonia.

Webinariile sunt deschise tuturor profesorilor, în limita locurilor disponibile. Detalii despre modalitatea de participare vor fi disponibile pe site-ul și pe pagina de Facebook a proiectului.

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația boio.ro, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe boio.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*