Ordonanața de Urgență care ne duce înapoi 30 ani. Guvernul României versus Uber și Taxify

Adrian Boioglu și un Yellow Cab de la Universal Studios, Florida. FOTO boio.ro
Adrian Boioglu și un Yellow Cab de la Universal Studios, Florida. FOTO boio.ro

Constanța nu avea până acum Uber și Taxify. Taxify au anunțat că vor lansa serviciul și la mare și nici nu au făcut bine pasul acesta, că Guvernul a și anunțat că va da o Ordonanță de Urgență pentru a interzice cele două servicii de carsharing.

E nevoie să mai spun că Uber și Taxify plătesc taxe în România? E nevoie să spun că o astfel de ordonanță vine la presiunea taximetriștilor? Da, a celor mulți care sunt mereu pregătiți să-ți dea o țeapă, să nu-ți dea bon, să te învârtă prin oraș sau să îți refuze o cursă.

De ce sunt aceste servicii atât de urâte de șefimea taximetriștilor, dar iubire de utilizatorul de rând? Pentru că oferă mașini curate, oameni care au grijă de client, plata se face automat prin aplicație, iar cei care sunt nesimțiți dispar repede pentru că au un rating mic.

O astfel de Ordonanță de Urgență ne aduce înapoi cel puțin 30 ani. E ca și cum Guvernul ți-ar interzice să te mai uiți la PRO TV și la Digi 24 și te-ar obliga să vezi doar emisiunile și știrile TVR. E ca și cum nu ai mai avea voie să citești știri, reportaje și anchete online și te-ai întoarce la ziarul unic al județului tipărit în care apar doar texte cu litere mărunte și poze alb-negru. E ca și cum am fi obligați să uităm de Revolut și Online Banking și ne-am întoarce la carnetele de economii eliberate de CEC.

Motivele invocate în ordonanță sunt cel puțin absurde, dacă nu hilare. Iată câteva dintre ele.

  • amploarea maximă a imposibilităţii sancţionării faptelor de piraterie în transportul de persoane în regim de taximetrie, întrucât, caracterul repetitiv al faptei contravenţionale este ambiguu şi imposibil de măsurat;
  • impactul negativ asupra mediului concurenţial normal al activităţii operatorilor care sunt autorizaţi să presteze serviciul de taximetrie, având în vedere numărul limitat al autorizaţiilor care se eliberează la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale;
  • necesitatea stringentă a scăderii evaziunii fiscale generată de practicile ilicite în transportul rutier de persoane în regim de taximetrie,

Cu alte cuvinte, autoritățile se tem că mai multe mașini vor polua mai mult. Well, eu nu am văzut mașini folosite la Uber sau Taxify care să polueze, dar am văzut o grămadă de vechituri folosite pe post de taxi. De fiscalizare nici nu mai vorbim. Nu îmi aduc aminte când am auzit un taximetrist să mă întrebe dacă vreau să plătesc cu cardul sau să-mi ofere restul exact.

Cred că Uber, Taxify și alte servicii similare aduc progresul prin concurența adevărată făcută serviciilor de taximetrie. Ești taximetrist și nu vrei să mai pierzi clienții? Îmbracă-te vara în ceva mai mult decât un maiou, pornește aerul condiționat la mașină, nu mai fuma pe drum, nu mai merge cu geamul deschis sau cu muzică de proastă calitate, oferă posibilitatea plății cu cardul și bon fiscal la final de cursă, crează-ți aplicații moderne de mobil.

Da, știu că nu toți taximetriștii sunt așa. Unii chiar au grijă de client, dar pe aceia îi numeri pe degete.

Ne-am cam săturat de țepari și o Ordonanță de Urgență în plus nu îi va face să devină mai plăcuți.

1 Trackback / Pingback

  1. "Taxify" și-a schimbat numele în "Bolt" | boio.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*